e-Pedagogium 2005, 5(2):33-41
Towards innovation of evaluating the difficulty of text in biology textbooks
- RNDr. Libuše Hrabí, Ph.D., Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP, Purkrabská 2, 771 40 Olomouc
This paper presents an analysis of the difficulty of the lecture text portions in 22 current Czech biology textbooks for 6th-9th grades. The evaluation methodology was based on PLUSKAL. The results indicate that the average difficulty scores increase from 6th grade (44.5) to 8th grade (51.48). Textbooks for 9th grades show lower difficulty levels.
Keywords: Biology textbooks, text difficulty evaluation, syntactic factor, semantic factor
Published: April 1, 2005 Show citation
References
- AHLBERG, M. Concept mapping and argumentation analysis as techniques for educational research on textbooks. University of Joensuu, 1991. 89-154.
- CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha: Scientia, 2000. 135.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha: SPN, 1999. 127.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha: SPN, 1998. 80.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 1. Praha: SPN, 1999. 103.
- ČERNÍK, V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha: SPN, 1998. 87.
- DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha: Scientia, 1997. 121.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha: Scientia, 2001. 159.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 6. Brno: Nová škola, 1998. 80.
- HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno: Nová škola, 1998. 87.
- HRABÍ, L. Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2003, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2003/clanek03.htm
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc: Prodos, 1998. 142.
- JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc: Prodos, 1999. 125.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. 94.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha: Jinan, 1998. 95.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. 94.
- KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2001. 96.
- KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha: Fortuna, 1999. 128.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 6. Praha: Fortuna, 1997. 136.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 1. část. Praha: Fortuna, 1997. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 2. část. Praha: Fortuna, 1999. 77.
- KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha: Fortuna, 1999. 111.
- PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno: CERM, 1997. 88-91.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha: SNTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha: ÚÚVPP, 1989. 118.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 279.
- WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN, 1983. 84.
- ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc: Prodos, 2000. 95.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.