e-Pedagogium 2004, 4(4):18-24

INNOVATION OF THE EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SEVENTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of six actual Czech biology textbooks for the seventh year of the primary education. The evaluation method was realized according to PLUSKAL. Obtained results show - textbooks of different publishing companies made from 39,99 points (JINAN publishing company) to 59,15 points (NOVÁ ŠKOLA publishing company). The density of numerical data is very low.

Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulty, total text difficulty, syntactic factor, semantic factor

Published: August 1, 2004  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2004). INNOVATION OF THE EVALUATION OF THE TEXT DIFFICULTIES OF BIOLOGY TEXTBOOKS FOR THE SEVENTH YEAR OF THE PRIMARY EDUCATION. e-Pedagogium4(4), 18-24
Download citation

References

  1. ČERNÍK,V., BIČÍK,V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha : SPN, 1999. 127.
  2. DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z., Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152.
  3. GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1987, 36, č.3. 297-312.
  4. HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno : Nová škola, 1999. 87.
  5. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 143.
  6. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha : Jinan, 1998. 95.
  7. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. Praha : Fortuna, 1999. 171.
  8. PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
  9. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  10. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.