e-Pedagogium 2003, 3(4):19-25

Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ pomocí dvou metod

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of 6 actual Czech biology textbooks for the seventh year of the primary education. Two methods were implemented. One of them was realized according to NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL and the next one according to PRŮCHA. Similar results of the text difficulties were obtained by both methods: 32,22 points and 31,81 points. Lower variability was achieved by method NESTLER-PRŮCHA-PLUSKAL. It shows that this method is more suitable for the evaluation of the text difficulties. The sequence of the textbook difficulties was the same at both evaluation methods. The biology textbook of NOVÁ ŠKOLA publishing company is more difficult then the textbook of PRODOS publishing company, FORTUNA publishing company, SPN publishing company, SCIENTIA publishing company, and the textbook of JINAN publishing company is not as difficult as the others.

Keywords: Biology textbooks, evaluation methods of the text difficulties, text difficulties, syntactic factor, semantic factor

Published: August 1, 2003  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2003). Posouzení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ pomocí dvou metod. e-Pedagogium3(4), 19-25
Download citation

References

  1. BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
  2. ČERNÍK,V., BIČÍK,V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha : SPN, 1999. 127.
  3. DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z., Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152.
  4. GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
  5. HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno : Nová škola, 1999. 87.
  6. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium (on-line), 2002, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm
  7. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 143.
  8. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha : Jinan, 1998. 95.
  9. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. Praha : Fortuna, 1999. 171.
  10. PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
  11. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  12. PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
  13. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
  14. SCHMIDT, H. J. Hilfen fűr die Auswahl von Schulbűchers. Grundshule, 23, 1991, č. 9. 50-52.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.