Exemplifikační úlohy a jejich využití ve vzdělávacích programech
- Katedra technické a informační výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého
The precise formulation of the intentions of the educational programmes' authors depends on the incorporation of the elements creating the frame structure of the educational programmes. The article presents a summary of the structural components of the selected educational programmes. The focus of the article is in the presentation of the use of the exemplification tasks in educational programmes; the basic theoretical starting points of this problematics are attached.
Keywords: Educational programme, aim of the instruction, explicitness and verifiability, self-reflection, exemplification tasks
Published: August 1, 2003 Show citation
References
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
- KUNDRÁTOVÁ, M. a TUREK, I. Kapitoly z inžinierskej pedagogiky: Výučbové ciele. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo STU, 2001. 95 s. ISBN 80-227-1488-7.
- NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitelů. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-244-0208-4.
- Učební osnovy základní školy: Pracovní vyučování 5. - 8. ročník. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
- Standard základního vzdělávání. Praha : Fortuna, 1999. 56 s. ISBN 80-7168-602-6.
- Rámcový vzdělávací program pro základní školy. [cit. leden 2003] Dostupné na www.msmt.cz pod odkazem regionální školství.
- Kerncurriculum Arbeit - Wirtschaft - Technik - Arbeitslehre: Zur Diskussion. Beilage zu Unterricht - Arbeit + Technik, 2, 2003, č. 1. ISSN 1438-8987.
- Učební dokumenty: Učební obor 42-74-2 Traktorista mechanizátor. 4. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
- Učební dokumenty: Kmenový obor 2366H Mechanik opravář, opravářské práce: Učební obor 23-66-H/001 Mechanik opravář. Schválilo MŠMT dne 24. srpna 2001, čj. 23653/2001-23 s účinností od 1. září 2001 počínaje 1. ročníkem.
- Dle www.akredkom.sk, kde pod odkazem Legislatíva je rovněž Zákon č. 111/2002 Z. z., o vysokých školách
- ČÁP, J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
- KUZMA, J. a KOŽUCHOVÁ, M. Exemplifikačné úlohy ako diagnostický nástroj plnenia poziadaviek vzdelávacieho štandardu. Technológia vzdelávania, 10, 2002, č. 5, s.12 - 15. ISSN 1335-003X.
- Technology in the National Curriculum. London : Department of Education and Science and the Welsh Office, March 1990. ISBN 0 11 270709 2.
- National Curriculum: Technology for ages 5 to 16 (1992). Proposals of the Secretary of State for Education and the Secretary of State for Wales, December 1992.
- FUCHS, E. aj. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha : Prometheus, 1994.
- Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky: Fyzika. Praha : Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, říjen 2000.
- Vzdelávací štandard s exemplifikačnými úlohami zo slovenského jazyka pre 1. stupeň základnej školy s vyučovacím jazykom maďarským. [cit. 2003-16-6] Dostupné na www.spu.sanet.sk/pedagogicke_dokumenty/Standardy/standard-SJ_ZS_1st_mad_ulohy.doc
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
- KALHOUS, Z. a OBST, O. aj. Školní didaktika. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.
- TUREK, I. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. 2. dopln. vyd. Bratislava : Edukácia, 1998. 328 s. ISBN 80-88796-89-X.
- KROPÁČ, J., KUBÍČEK, Z., CHRÁSKA, M. a HAVELKA, M. Didaktika strojírenských a elektrotechnických předmětů. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002. 155 s. ISBN 80-244-0561-X.
- NOVOTNÁ, J. Analýza řešení slovních úloh. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2000. 126 s. ISBN 80-7290-011-0.
- KAŠPAR, E. aj. Didaktika fyziky: Obecné otázky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 356 s.
- NOVÁK, B. a STOPENOVÁ, A. Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 1993. 51 s. ISBN 80-7067-294-3.
- NOVÁK, B. Analýza příčin neúspěchu uchazečů o vysokoškolské studium učitelství v písemné části přijímací zkoušky z matematiky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1989. 137 s.
- ŽENČÁKOVÁ, R. Užití analogie v matematice. In AUPO, Facultas Paedagogica - Matematika a základy techniky II. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, s. 41 - 52.
- VAŠŤATKOVÁ, J. Evaluace a autoevaluace vzdělávacích cílů pomocí rozvoje klíčových kompetencí. e-Pedagogium (on-line), 2003, roč. 3, č. 3. [cit. 2003-6-6]. Dostupné na www: <http://epedagog.upol.cz/eped3.2003/clanek04.htm>. ISSN 1213-7499.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.