Students' opinions the exploitation of the methods of critical thinking
- Katedra pedagogiky PdF UP v Olomouci
The exploitation of the methods of critical thinking according to the EUR model in the teacher training course showed: the explained approach helps to change the educational climate, it helps the students to develop their self-study skills, it further develops the idea of new educational policy in classes, it brings the notion of the new role of the teacher in the pupil´s development.
Keywords: Critical thinking, the EUR model, EUR student´s reflexion, teachers´s didactical and self-developing competence, RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking).
Published: February 1, 2003 Show citation
References
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
- BLOOM, B. Taxonomy of Educational Objectivess. Handbook I. Cognitive Domain. New York : Longman, 1956
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.
- GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2
- MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7.
- NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc : VUP Olomouc, 2000. 72 s. ISBN 80-244-0208-4
- NEZVALOVÁ, D., OBST, O., PRÁŠILOVÁ, M. Řízení kvality. Studijní text a Pracovní příručky. Praha : ÚVRŠ PdF UK Praha, 1999. 100 s.
- ROSENBLATT, L. The Reader, the Textand the Poem. Carbondale, IL Southern Illinois University, 1978.
- STEELOVÁ, J., MEREDITH, K., TEMPLE, Ch., WALTER, S. Rozvíjení kritického myšlení. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka II. 1997.
- TEMPLE, Ch., STEELOVÁ, J., MEREDITH, K. Čtení, psaní a diskuse ve všech předmětech. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka III. 1998a.
- TEMPLE, Ch., STEELOVÁ, J., MEREDITH, K. Další strategie k rozvíjení kritického myšlení. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka IV. 1998b.
- TOMANOVÁ, D. Využití některých strategií modelu EUR ve výuce studentů pedagogických oborů. In Sociální pedagogika jako vědecká a společensky užitná disciplína: Sborník příspěvků z I. mezinárodní konference. Brno : Institut mezioborových studií Brno 2000. s. 316-321. ISBN 80-902936-0-3
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.