e-Pedagogium 2002, 2(89):44-46
Úskalí výchovně vzdělávacího procesu balbutických dětí v 1. ročníku základní školy
- Katedra speciální pedagogiky PdF UP v Olomouci
The article contains information concerning upbringing and education of a child with stuttering at a basic school. The aim is to inform about the results of the inner grant at the Faculty of Education, Palacky University in Olomouc during 2001.
Nástup do 1. ročníku základní školy je pro každé dítě intaktní populace novou zkušeností. Záleží na mnoha okolnostech, zda tato první a nezapomenutelná zkušenost bude pozitivního či negativního charakteru. Komplikovanější situaci v tuto chvíli má dítě, jehož řeč není zcela plynulá. Vlivem velkého množství požadavků zcela nového charakteru, je pravděpodobné, že projevy neplynulosti u dítěte budou výraznější než do dané chvíle. V žádném případě však příčinou balbuties nebude nástup do 1. ročníku základní školy.
Žák musí bezprostředně komunikovat s učitelem a již zde se mohou objevovat první problémy. V mateřské škole dítě ke komunikaci nuceno nebylo. Nyní se jí vyhnout již nemůže. Učí se číst, počítat, psát… a je vedeno k tomu, aby na vše verbálně reagovalo. Nejen že výuka čtení metodou analyticko-syntetickou nevyhovuje navození nové technice plynulé řeči, ke které jsou balbutici vedeni, ale dítě je většinou nuceno číst nahlas před ostatními, což s sebou může přinášet řadu psychických problémů. Z dané situace vyplývají následující problémy:
Je pravděpodobné, že takovéto dítě bude vystaveno posměchu ze strany spolužáků. Pokud učitel včas a správně nezasáhne, může tento nevinný výsměch přejít do posmívání, které nemá daleko k psychickému týrání. Následky takového jednání jsou nedozírné a velice těžce se upravují.
Balbutici se snaží vyhýbat verbálním kontaktům. Nutně z toho plyne snížená mluvní pohotovost, pomaleji se rozvíjející slovní zásoba a narušení vývoje jazykového citu. To vše se samozřejmě odrazí v hodnocení a edukaci dítěte. Školní neúspěšnost může vystupňovat až do neplnění školních povinností s následným záškoláctvím.
Záměrem projektu bylo přispět ke zlepšení současné situace v rámci výchovně vzdělávacího procesu balbutických dětí v 1. ročníku základní školy. V náročném období, ve kterém se dítě, které koktá, nachází v 1. ročníku základní školy, může významně pomoci učitel ve spolupráci s rodiči, s logopedem.
A právě připravovaný materiál, který je výstupem projektu, by měl odpovědět na některé z otázek týkající se výchovně vzdělávací činnosti pedagogů a rodičů věnující se balbutickým dětem.
Připravovaný materiál může od školního roku 2002/2003 přispět k profilaci přípravy
učitelů 1. stupně základní školy,
anticipovaného bakalářského studia učitelek mateřských škol,
učitelů speciální pedagogiky.
V neposlední řadě také bude informační pomůckou rodičům při výchově dětí, které koktají.
V rámci projektu Úskalí výchovně vzdělávacího procesu balbutických dětí v 1. ročníku základní školy byla navázána spolupráce se základní školou. Ve 2. ročníku základní školy zde bylo pozorováno balbutické dítě, u kterého matka rozhodla, že logopedická péče není potřeba, protože dítě " z toho vyroste". Další výhodou či nevýhodou tohoto dítěte je, že dochází na venkovskou školu a je proto vyučováno v malotřídní škole společně s dětmi ze čtvrtého a pátého ročníku základní školy. Z dané situace vyplývá, že dítě se podstatně méně verbálně zapojuje do výuky, a to z důvodu častějších písemných zaměstnání v hodinách.
Řešitelka pravidelně navštěvuje kvůli logopedické péči mateřskou školu a dětský domov. Na základě zásadně rozdílného výchovného prostředí dětí bylo možné provést minisondáž zachycující vliv rodičů na dítě, spolupráci výchovného zástupce dítěte s logopedem a její vliv na úspěšnost logopedické péče.
Cenné informace byly též získány na setkáváních s dospělými balbutiky ve sdružení Balbus, které bylo založeno v Olomouci roku 1997. Balbus je dobrovolným nezávislým společenstvím, jehož aktivita by měla vycházet ze zájmů samotných zúčastněných. Nabízí pravidelná přátelská setkávání a besedy s odborníky.
Přínosný byl rozhovor s matkou balbutického chlapce, který je v současné době žákem 1. ročníku základní školy. Rodiče řeší složitou otázku výchovy svého syna. Každodenně zvažují, zda si jejich syn může dovolit to, co jiné děti. Uvědomují si, že jejich výchovné postupy aplikované na synovi nesmí omezovat, znevýhodňovat či negativně působit na jejich starší dceru.	
Konkrétním výstupem projektu byla elaborace výukového a informačního studijního textu pro pregraduální přípravu pedagogů garantujících výchovu a vzdělávání dětí majících potíže s plynulostí řeči.
Materiál ve formě vysokoškolského textu je tematicky rozdělen do dvou částí.
První část publikace, mající za úkol krátce seznámit čtenáře s problematikou, zpracovává v samostatných kapitolách následující okruhy:
pojmové vymezení problematiky,
klasifikace balbuties,
symptomatologie koktavosti,
logopedická intervence,
diagnostika koktavosti,
možnosti preventivní péče.
Druhou část vysokoškolského učebního textu tvoří konkrétní metodický materiál reflektující:
specifika výchovně vzdělávacího procesu balbutických dětí,
modifikaci a akceptaci balbutických žáků,
problematiku projekce narušené komunikační schopnosti do výchovně vzdělávacího procesu,
předškolní výchovu eliminující nebo alespoň snižující rizika úskalí výchovně vzdělávacího procesu balbutických dětí v 1. ročníku základní školy,
možnosti edukace zamezující nejen možnost výskytu šikany a nárůst agresivity, ale také důsledky plynoucí z eventuální školní neúspěšnosti, která souvisí s koktavostí.
Vysokoškolský studijní text, jehož struktura byla výše uvedena, bude v konečné fázi a po grafické úpravě uveden Vydavatelstvím UP v Olomouci na knižní trh.
Osobnost jedince, který je postižen narušením plynulosti řeči, je zasažena ve všech sférách sociální existence. Řadě výchovných problémů vyplývajících z narušené komunikační schopnosti lze vhodným přístupem učitelů a rodičů zamezit.
Domníváme se, že uvedené výsledky projektu Úskalí výchovně vzdělávacího procesu balbutických dětí v 1. ročníku základní školy přispějí k řešení složité otázky výchovy a vzdělávání balbutických dětí.
Keywords: balbuties, dítě s koktavostí, základní škola, výchovně vzdělávací proces, pedagog, výchovné problémy
Published: December 1, 2002 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.