e-Pedagogium 2002, 2(89):38-40
Speciální pedagog - pomáhající profese
- Katedra speciální pedagogiky PdF UP v Olomouci
This text is a critical reflection of the latest production of the publisher Portál in the area of special education. The most important problem is to eliminate the restriction of the children with educational and upbringing handicap. The publications inform about the development of alternative schools and assume the knowledge of modern pedagogy.
Termín "pomáhající profese" bezpečně zapouští kořeny v povědomí naší společnosti. Do pomáhajících profesí jsou zahrnováni mimo jiné sociální pracovníci, psychologové, duchovní, lékaři, jejich předvojem by však bezpochyby měli být pedagogové, a to zejména pedagogové speciální. Pomocnou ruku jim nabídkou odborných a osvětových publikací domácí i zahraniční provenience setrvale podává nakladatelství Portál. Z jeho nedávné úrody uveďme několik knížek hodných pozornosti.
Začněme doma. Nevím, jestli se Helena Chvátalová - takto šéfredaktorka kultivovaného časopisu Děti a my - inspirovala televizním pořadem oceňovaného Fero Feniče. Její knížka
Jak se žije dětem s postižením nabízí čtrnáct rozhovorů s rodiči handicapovaných dětí. Dotýká se problematiky pěti typů zdravotního postižení: dětí se zrakovým postižením, s těžkým postižením sluchu, dětí s Downovým syndromem, s DMO a se svalovou atrofií. Dovídáme se o cestě a vítězstvích Lucky, Elišky, Dominika, Kačenky a Madlenky a dalších, a to ne pouhým vylíčením jejich postižení. Zkušená publicistka zaznamenává citlivě přehršel problémů formou otázek a odpovědí. Ptá se na zlomové okamžiky v péči o postižené dítě, na zkušenosti s přístupem lékařů, na výhody speciální školy stejně jako na výhledy dítěte do budoucna. Každá kapitola, každý pohled na určité postižení je završen slovy dotyčného dítěte a slovem odborníka. Nechybí seznam adres a odkazů, kde hledat kvalifikovanou pomoc. Ta knížka je plná syrovosti i velkoleposti života, především však je napsána s láskou. Měli bychom si v ní číst pokaždé, kdy nabudeme dojmu, že nás život nějak nadmíru skřípl.
Pomoc jistě potřebují i děti, které svému okolí nepřinášejí vždy jen radost a pohodu. Daly by se laicky označit jako děti zlobivé. Porozumět jejich světu by měla napomoci práce Alana Traina s českým titulem
Nejčastější poruchy chování dětí. Návodnější je podtitul - Jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Knížka je určena rodičům a učitelům. Autor nebude poučenějším neznámý. Portál vydal před časem jeho práci Specifické poruchy chování. Z první části knížky Nejčastější poruchy chování dětí uveďme ilustrativně názvy alespoň některých kapitol: Je s mým dítětem něco v nepořádku? Může mít poškozený mozek? Co si o dítěti myslím?…. Následuje rozbor možných skrytých problémů vězících např. v domácím násilí, velikosti rodiny nebo sourozeneckých konstelacích. Druhá část publikace nazírá často propíraný problém hyperaktivity nebo poruch vyvolaných úzkostí a stresem. Následně se rodiče i učitelé dočtou, co dělat, a to doma i ve škole. Odborníci - psychologové, speciální pedagogové, sociologové i pediatři - přivítají jako přílohu diagnostická kriteria poruch s diagnostickými vodítky a seznam titulů pro české čtenáře snadno dostupné odborné i populárně naučné literatury.
Kniha Caroline Archerové
Dítě v náhradní rodině zaujme nejen reálné a potencionální adoptivní rodiče a pěstouny, ale všechny odborníky tzv. pomáhajících profesí. Autorka je sociální pracovnicí a psychoterapeutkou, ale také matkou čtyř osvojených dětí. Reflektuje nejčastější problémy vynořující se při výchově mladších dětí v náhradní rodině. Začíná prvními dny a kontakty v novém domově, sleduje prorůstání citových vazeb, poradí, když něco není v pořádku, rozuzluje vztahy nové a původní rodiny, všímá si poměrů mezi sourozenci. Na prvních stránkách knihy Caroline Archerové se čtenáři poučí o situaci kolem adopcí v České republice, včetně užitečných kontaktů. Předmluvu k českému vydání knihy Dítě v náhradní rodině nemohl napsat nikdo jiný než Zdeněk Matějček. Srovnává situaci v Británii a u nás, na obou stranách shledává pozitiva i přístupy méně příznivé, odkazuje na připojený seznam adekvátní domácí literatury.
Pedagogický terén zřejmě vyvolal potřebu 3. rozšířeného a aktualizovaného vydání
Pedagogického slovníku. Zaštítěn jmény autorů - Jana Průchy, Elišky Walterové a Jiřího Mareše - prezentuje hesla z desítky okruhů, např. z didaktiky, ekonomiky školství, pedagogického výzkumu, sociologie výchovy, školské legislativy, vzdělávací politiky. Možná je ku škodě věci (a škole obecně), že kupříkladu heslu pedeutologie je věnováno nepoměrně méně pozornosti než heslu učitel, které je navíc doplněno hesly učitel vysoké školy, pedagog - a nastojte! - i heslem učitelka.
Do pedagogické praxe míří publikace
Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Jan Průcha jako přední odborník v oblasti pedagogické teorie a výzkumu navazuje na publikaci Alternativní školy vydanou Portálem v roce 1996. Ve své zatím poslední práci pohotově reflektuje změny obsahů vzdělávání, typy alternativních škol, jejich kvalitu a efektivnost. Vedle inovace ve vzdělávání dochází až k radikální alternativě - k descholarizaci. Kapitola Jaké je české alternativní vzdělávání? postupuje od programu Obecná škola přes srovnání výsledků ve státních a nestátních gymnáziích až k pracovištím zabývajícím se alternativními a inovativními školami.
Že je české školství aktuálně horkou půdou a masivem (snad) v pohybu, dokazuje čerstvě vydané 2. přepracované a aktualizované vydání
Moderní pedagogiky. Přistoupil-li Jan Průcha k novelizaci své monografie v rozmezí pouhých dvou let od jejího prvního vydání, svědčí to o mnohém. Tak závažný počin zaslouží hlubokou analýzu patřičného rozsahu.
Nakonec velká radost pro speciální pedagogy - logopedy (a přiznejme podíl na té radosti i logopedům klinickým). Portál vydává
Symptomatické poruchy řeči u dětí renomovaného autora Viktora Lechty. Radost z obecně obtížně dostupných odborných titulů vyhledávaného odborníka kalí skutečnost, že dílo muselo(?) již být pro mladší generaci přeloženo ze slovenštiny do češtiny.
Závěrem jenom povzdech nad cenami knih z nakladatelství Portál. Existují sice knihovny a jiná média, avšak právě publikace vydávané Portálem patří k těm, které by měl mít speciální pedagog (najmě v období studia) vždy po ruce. Takto je reálná obava, že některé z potřebných knih zmizí stejně jako sborníky editorky Anny Kucharské.
Keywords: speciální pedagogika, alternativní a inovativní školy, pomáhající profese, postižení, moderní pedagogika
Published: December 1, 2002 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.