e-Pedagogium 2002, 2(89):26-33

Možnosti profesní přípravy a uplatnění sluchově postižených pedagogů na speciálních školách v České republice

Pavlína Chvátalová
Katedra speciální pedagogiky PdF UP v Olomouci

Foreign experience confirm the positive role of Deaf teachers at special schools for hearing impaired children. Their role is vital for creating social and culture identity of deaf pupils. Accepting the bilingual education model leads to a greater participation of hearing impaired teachers and their assistants at special schools for hearing impaired children in the Czech Republic.The article deals with current educational possibilities for hearing impaired teachers in the Czech Republic and their further job opportunities.

Keywords: bilingual education, a Deaf teacher, a hearing impaired teacher, the Czech signed language, a sign language

Published: December 1, 2002  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chvátalová, P. (2002). Možnosti profesní přípravy a uplatnění sluchově postižených pedagogů na speciálních školách v České republice. e-Pedagogium2(Suppl. 2), 26-33
Download citation

References

  1. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: SEPTIMA, 1998. ISBN 80-7216-052-4.
  2. Zákon č.171/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č.29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon).
  3. Zákon č.155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů.
  4. TARCSIOVÁ, D. Pracovné a spoločenské uplatnenie dospelých nepočujúcich. In Sborník Integrace - Znamení doby. Praha: UK, 1998. ISBN 80-7184-691-0.
  5. KYLE, J. Sign And School: Using Signs In Deaf Childrenś Development. Avon: Multilingual Matters Ltd, 1987. ISBN 0-905028-89-9.
  6. GÜNTHER, K.B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT, 2000.
  7. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu - I.díl. Praha: FRPSP, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
  8. CHVÁTALOVÁ, P., SOURALOVÁ, E. Analýza profesní odbornosti sluchově postižených pedagogů. Závěrečná zpráva projektu FR VŠ. Olomouc: 2001.
  9. MIKOTOVÁ, Z. Neslyšící dítě a divadlo? In Sborník I. Mezinárodného festivalu kultury nepočujících sv. Františka Saleského v Nitre. Nitra: Stredisko sv. F. Saleského, 2000. ISBN 80-968584-0-8.
  10. SILOVSKÁ, J. Komunikační přístupy ve vzdělávání na škole pro sluchově postižené v Brně.Revue, 1998, č.1.
  11. HUDÁKOVÁ, A. FF UK v Praze: Čeština v komunikaci neslyšících. (CNES)
  12. FABEROVÁ, M. Zpráva o výsledcích realizace projektu Koncepce studijního oboru "Učitelství pro 1.stupeň ZŠ" určeného pro studenty neslyšící a studenty se zbytky sluchu. Dostupné na World Wide Web: <http://www.uhk.cz/pdf/katedra/upppv/msmt2000/zz-fabm-ino.html>.
  13. Adresář služeb pro sluchově postižené 2001. Praha: FRPSP, 2001.
  14. Vyhláška MŠMT č. 139/1997, o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.