e-Pedagogium 2002, 2(88):104-123

K pojetí kvality ve školství a jejímu hodnocení

Karel Rýdl
Univerzita Pardubice

Published: December 1, 2002  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rýdl, K. (2002). K pojetí kvality ve školství a jejímu hodnocení. e-Pedagogium2(Suppl. 1), 104-123
Download citation

References

  1. A Framework for Evaluating Educational Outcomes in Finland. Helsinki, National Board of Education 1999.
  2. <b>Atz H.:</b> Qualitätsstudie Alpha&Beta. Bozen, Apollis 1996
  3. <b>Aurin, K.</b> (red.): Gute Schulen - worauf beruht ihre Wirksamkeit? Bad Heilbrunn, Klinkhardt 1991
  4. <b>Bacík,F. - Kalous, J. - Svoboda, J.:</b> Úvod do teorie a praxe školského managementu. Díl I.-II. Praha, UK 1995.
  5. <b>Balázs, E. - Wieringen, van F. - Watson, L.</b> (vyd.): Quality and educational management. ENIRDEM Conference papers 1999. Budapest, Müszaki Könyvkiadó 2000.
  6. <b>Beck, U.:</b> Risikogesellschaft. Frankfurt /M., Suhrkamp 1986.
  7. <b>Becker, A.</b> (vyd.): Qualität in der Jugend- und Erwachsenenbildung. Materialiensammlung. Hamminkeln, Akademie Klausenhof 1996. 3. rozš. vyd.
  8. <b>Becker, A.:</b> Qualität durch Zertifizierung. Zur Diskussion um Qualität und Qualitätsstandards in der auβerschulischen Jugend- und Erwachsenenbildung. In: <b>Heiner, M.:</b> 1986
  9. <b>Becker, A.</b> (vyd.)<b>:</b> Qualität und Qualitätsstandards in der auβerschulischen Jugend- und Erwachsenenbildung. Dokumentation des internationalen Workshops in der Akademie Klausenhof vom 11. - 13. 3. 1996 (Materialien zur Qualitätssicherung in der Kinder und Jugendhilfe, Seš. 9). Bonn 1997
  10. <b>Capra, F.:</b> The Turning Point. Berkeley 1982.
  11. <b>Dalin, P.:</b> Theorie und Praxis der Schulentwicklung. Neuwied, Luchterhand 1999.
  12. <b>Dell, J. - Schmidt, G. - Tautenhahn, F.</b> (red.): Qualitätsmanagement macht Schule. Ein Leitfaden. Soest, LSW 1997.
  13. <b>Demnski, M. - Lorenz, T.:</b> Zertifizierung von Qualitätsmanagementsystemen bei Bildungsträgern (Kontakt & Studium, Sv. 428). Renningen 1995. 2. vyd.
  14. <b>Frank, N.</b> (red.): Bewährtes bewahren, Neues gestalten. Schwerin, MBWK 2000.
  15. <b>Friedman M. a Friedman R.:</b> Svoboda volby. Praha, Liberální institut 1992.
  16. <b>Gold, A.</b>: Řízení současné školy. O práci učitelů na střední úrovni řízení. Žďár nad Sázavou, FAKTA 1998.
  17. <b>Grilz, W.</b>: Qualitätssicherung in Bildungsstätten. Neuwied, Luchterhand 1998.
  18. <b>Kalous, J. a kol.:</b> Rozvoj vzdělávací politiky. Analytická evaluační studie. Praha, Akademie J. A. Komenského 1994.
  19. <b>Keogh, H.:</b> Made-To-Measure. Personalising Training. Dublin 1999
  20. <b>Krainer, K. - Tietze, W.</b> (red.): Schulentwicklung an der Basis. LehrerInnen machen Schule. Wien, Böhlau Verlag 1992.
  21. <b>Liket, T.</b>: Freiheit und Verantwortung. Gütersloh 1993
  22. <b>Murgatroyd, S. - Morgan, C.:</b> Total Quality Management and the School. Philadelphia, Buckingham, Open University Press 1994 (3. vyd.)
  23. <b>North, R.</b>: Schools of Tomorrow. Hartland, Green Books 1987
  24. <b>Onnismaaa, J. - Viljamaa, H.:</b>Guidance and Counselling in Finland. best Practices and Current Policy Issues. Helsinki, National Board of Education 1999
  25. <b>Pol, M. - Lazarová, B.</b>: Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha, Strom 1999.
  26. <b>Polechová, P</b>.: Inovující a inovativní školy. Praha, ÚVRŠ při PedF UK 1999. rkp.
  27. <b>Posch, P. - Altrichter, H.:</b> Möglichkeiten und Grenzen der Qualitätsevaluation und Qualitätsentwicklung im Schulwesen. Wien, BMUK Studien Verlag 1997
  28. Qualität und Effizienz von Bildungseinrichtungen. DGBV-Jahrestagung in Suhl 1992. Frankfurt am Main DGBV 1993.
  29. Qualität im Bildungssystem. DGBV-Jahrestagung in Weinheim 1997. Wetzlar 1998.
  30. <b>Porsch, M.:</b> Von der Qualitätsverordnung zur Qualitätsentwicklung. In: Erziehung und Unterricht (Wien), CL, 2000, č. 3-4, s. 271-279.
  31. <b>Průcha, J.:</b> Pedagogická evaluace. Brno, CDVU MU 1996.
  32. <b>Risse, E.</b> (red.): Schulprogramm. Entwicklung und Evaluation. Neuwied, Luchterhand 1998.
  33. <b>Rýdl, K.:</b> Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman-Print 1994.
  34. <b>Rýdl, K.:</b> Humanistická pedagogika v perspektivách školské reformy. In: Výchova a vzdělávání v pozdní době. Studia paedagogica 11, Praha, Pedf UK 1995, s. 65-74.
  35. <b>Rýdl, K.:</b> Vztah státu, školy a ekonomiky z hlediska liberalizace. In: S 95, č. 5, s. 26-29.
  36. <b>Rýdl, K.:</b> Pohledy na dánské školství aneb putování pedagogickým rájem. Praha, v.n. 1993.
  37. <b>Rýdl, K.:</b> Cesta k autonomní škole. Praha, STROM 1996.
  38. <b>Rýdl, K. - Horská, V. - Dvořáková, M. - Roupec.P.</b>: Sebehodnocení školy. Jak hodnotit kvalitu školy. Praha, Strom 1998.
  39. <b>Rýdl, K.:</b> Hodnotíme svoji školu. Praha, FFUK 1999.
  40. Schule neu entwickeln. Netzwerk innovativer Schulen in Deutschland. Gütersloh, VBS 1999
  41. <b>Sanders, J. R.</b> (vyd.): Handbuch der Evaluationsstandards. Opladen, Leske + Budrich 1999. Go to original source...
  42. Sborník ze tří seminářů k problematice hodnocení kvality na vysokých školách. Praha, CSVŠ 1998.
  43. <b>Solfronk, J.:</b> Organizační formy vyučování. Praha, skripta UK 1994.
  44. <b>Štrajn, D.</b> (red): Evalvacija. Ljubljana, Pedagoški institut 2000.
  45. <b>Tillmann, H.-J. - Wischer, B.</b> (red.): Schulinterne Evaluation an Reformschulen. BielefeldImpuls 1998
  46. <b>Tümmers, J.</b>: Grundlagen der pädagogischen Effizienzforschung. München - Basel, Reinhardt Verlag 1975.
  47. <b>Virtanen, A. - Mertano, S.</b> (red.): Learning by Comparing. The Benchmarking of Administration at the University of Helsinki. Helsinki, EDITA 1999.
  48. Vzdělávání - brána k evropské integraci. Brno, MU 2000.
  49. <b>Weiß, M.:</b> Effizienzsteigerung als Modernisierungsanforderung an das Bildungswesen. In: Zeitschrift für Bildungsverwaltung, XIV, 1999, č. 1-2, s. 90-93
  50. <b>Welle-Strand. A.:</b> Educational Evaluation in Norwegian Development Aid. Stockholm University, IIE 1998
  51. <b>Xiaoda Ch.</b>: Quality Schooling with Limited Resources. An International Comparison of Mathematics and Sciences Education in China, Korea and Hungary. Stockholm University, IIE 1996.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.