e-Pedagogium 2002, 2(4):75-91

The theory of the gradual formation of the intellectual operations and the possibilities of its exploitation

Jiří Kropáč, Vladislav Hodis, Jitka Kropáčová
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého

The article presents the theory of the gradual formation of the intellectual operations in that way that facilitates its exploitation at the iniciation of the learning activity of pupils. The exploitation of the theory is demonstrated for the subjects history, German, science and practical activities, which are teached on the elementary school. The form of the manual to the activity is prefered.

Keywords: Elementary school, learning, the manual to the activity, the theory of the gradual formation of the intellectual operations, the orientation syllabus of the activity.

Published: August 1, 2002  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kropáč, J., Hodis, V., & Kropáčová, J. (2002). The theory of the gradual formation of the intellectual operations and the possibilities of its exploitation. e-Pedagogium2(4), 75-91
Download citation

References

  1. BELZ, H. a SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 376 s. ISBN 80-7178-479-6.
  2. ČÁP. J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
  3. DRAHOŠ, J. a ŠVEC, V. Předmluva. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 4-8.
  4. ŘÍHA, Z. Metodologické přístupy k řízení osvojovacího procesu. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 13-18.
  5. ŘÍHA, Z. K aktuálním problémům řízení osvojovacího procesu. 2. uprav. vyd. Vyškov : VVŠ PV LS, 1984. 54 s.
  6. KUDLIČKA, F. K problematice řízení rozvoje tvořivých schopností studentů. In Řízení osvojovacího procesu - III (Sborník příspěvků ze 3. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1986. s. 47-55.
  7. SUP, J. Ke vztahu vnější a vnitřní řeči v procesu interiorizace. In Řízení osvojovacího procesu VI. Vyškov : VVŠPV, 1988, s. 90 - 94.
  8. ŠVEC, V. Didaktická funkce orientační osnovy činnosti. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 19-23.
  9. HANÁK, L. Využití učebních karet ve vyučovacím procesu. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 116 - 131.
  10. ŘÍHA, Z. K aktuálním otázkám tvorby výukových programů. Vysoká škola, 36, 1987/1988, č. 3, s. 109 - 115.
  11. HUBÁČKOVÁ, D. Využití teorie etapového vytváření rozumových dovedností pro řízení samostatné činnosti studentů experimentů (Diplomová práce). Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 1991.
  12. ADLER, J. a ŠVEC, V. Využití učebního textu při řízení psychomotorické činnosti studentů. Vysoká škola, 36, 1987/1988, č. 3, s. 116 - 123.
  13. ŠVEC, V. Zkušenosti s řízením procesu osvojování psychomotorických dovedností řidičů. In Řízení osvojovacího procesu (Sborník z 2. vědeckého kolokvia). Vyškov : VVŠ PV LS, 1985. s. 98-115.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.