e-Pedagogium 2019, 19(3):72-81 | DOI: 10.5507/epd.2019.024
Differences in the use of coping strategies among boys and girls of secondary schools in the Olomouc Region
- a Katedra psychologie a patopsychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc
- b Katedra antropologie a zdravovědy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc
The submitted article considers coping strategies that are used to handle any burden or difficult life situation. The main aim of the study was to find out whether there are significant differences in choosing coping strategies among boys and girls during adolescence. A standardized SVF 78 questionnaire was used to collect data (Janke et al., 2003). The questionnaire was used to distinguish ways of dealing with stress, diagnosing positive and negative coping strategies. The research group consisted of students of secondary schools in the Olomouc region, a total of 155 pupils: 73 girls (47%) and 82 (53%) boys. The statistical processing of the results shows more frequent selection of positive coping strategies among boys.
Keywords: Key words: adolescent, school, stress, coping.
Accepted: October 27, 2019; Published: November 1, 2019 Show citation
References
- Aldwin, C., M. (2007). Stress, Coping and Development: An Integrative Perspective. 2nd ed. New York: The Guilford Press.
- Baumgartner, F., & Karaffová, E. (2012). Strategie zvládání ve vztahu k aspektům vynořující se dospělosti. Psychologie pro praxi, 47(1-2): 11-25.
- Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- Deyreh, E., & Nikitskaya, E. (2012). Comparison between High School Students in Cognitive and Affective Coping Strategies. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 46, pp. 289-293. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.108
Go to original source...
- Eppelmann, L., Parzer, P., Lenzen, C., Bürger, A., Haffner, J., Resch, F., & Kaess, M. (2016). Stress, coping and emotional and behavioral problems among German high school students [Online]. Mental Health, 4(2): 81-87. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.mhp.2016.03.002
Go to original source...
- Ficková, E. (1994). Preferencia copingových stratégií pri zvládání strsových situácií. In E. Ficková & Z. Ruiselová, Poznávanie a zvládanie záťažových situácií (1st ed., pp. 73-84). Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV.
- Frydenberg, E. (2002). Adolescent Coping: Advances in Theory, Research and Practice. London: Routledge.
Go to original source...
- Janke, W., & Erdmannová, G. (2003). Strategie zvládání stresu - SVF 78. Překlad J. Švancara. Praha: Testcentrum.
- Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
- Lazarus, R. S. (1993). From Psychological Stress to the Emotions: A History of Changing Outlooks. Annual Review Of Psychology, 44(1): 1-22. Dostupné z: https://doi.org/10.1146/annurev.ps.44.020193.000245
Go to original source...
- Lovenjak, I., & Peklaj, C. (2016). Stress and Perception of School Satisfaction on a Sample of Slovene Primary School Students. Psihologijske Teme/ PsychologicalTopics, 25(3): 357-379.
- Markova, S., & Nikitskaya, E. (2016). Coping strategies of adolescents with deviant behaviour. International Journal Of Adolescence And Youth, 22(1): 36-46. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/ 02673843.2013.868363.
Go to original source...
- Mark, G., & Smith, A. P. (2012). Occupational stress, job characteristics, coping, and the mental health of nurses. British Journal Of Health Psychology, 17(3): 505-521. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.2044-8287.2011.02051.x.
Go to original source...
- Medveďová, Ľ. (2004). Zdroj stresu a zdroje jeho zvládania deťmi a adolescentmi. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 39(2-3): 108-120.
- Palíšek, P. (2007). Stresové situace a jejich zvládání v období adolescence. Psychiatrie, 11(3): 148-156.
- Pelcák, S. (2013). Osobnostní nezdolnost a zdraví. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Řehulka, E., & Řehulková, O., (Eds.). (2001). Psychologické otázky adolescence: sborník příspěvků. Boskovice: Albert.
- Sollár, T., & Sollárová, E. (2009). Proactive coping from the perspektive of age, gender and education. Studia Psychologica, 51(2-3): 161-166.
- Urbanovská, E. (2009). Strategie zvládání stresu u středoškolské mládeže. In Řehulka, E., et al. Škola a zdraví pro 21. století: Aktuální otázky výchovy ke zdraví. Brno: Masarykova Univerzita.
- Urbanovská, E. (2010). Škola, stres a adolescenti. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta.
- Výrost, J., & Slaměník, I. (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada.
- Wilkinson, G. (2001). Stres. Praha: Grada.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.