e-Pedagogium 2016, 16(4):69-79 | DOI: 10.5507/epd.2016.045

Postoje sociálních pracovníků ke komplementárním a alternativním metodám intervence dětí s autismem v Kerale, Indie

Tomáš Hudec, Stanislava Ševčíková
Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, Ph.D., Soukromá psychoterapeutická praxe, www.psychoterapie-brno.com, E-mail: stana.sevcikova@gmail.com
Mgr. Tomáš Hudec, Camphill na soutoku, Terezín, E-mail: Hudectomas@post.cz

Autoři prezentují problematiku postojů a praxe profesionálních sociálních pracovníků a sociálních pedagogů ke komplementární (psychoterapie, speciální pedagogika) a alternativní medicíně (ajurvéda, homeopatie, terapie hudbou, jóga, meditace) s dětmi s autismem v indické Kerale. Výzkum byl realizován přímo v indické Kerale s profesionálními sociálními pracovníky kvalitativní výzkumnou strategií formou polostrukturovaných rozhovorů. Cílem studie je získat lepší porozumění kulturního kontextu a specifických rysů psychiatrické sociální práce v Indii.

Klíčová slova: Postoj - Autismus - Komplementární metody - Alternativní metody - Sociální práce - Sociální pedagogika

Attitudes of Social Workers to Complementary and Alternative Methods of Interventions for Children with Autism in Kerala, India

The authors present the topic of professional social workers and social pedagogues' attitudes and practice towards complementary (healthcare, psychotherapy, special education) and alternative (ayurveda, homeopathy, music therapy, yoga, meditation) medicine for children with autism spectrum disorders in Indian Kerala. Field research was conducted directly in the Indian state of Kerala with professional social workers using a qualitative research strategy in the form of semi-structured interviews. The aim of the study was to gain better understanding of the cultural context and specific features of psychiatric social work in India.

Keywords: Attitude - Autism - Complementary methods - Alternative methods - Social Work - Social Pedagogy

Zveřejněno: 1. srpen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hudec, T., & Ševčíková, S. (2016). Postoje sociálních pracovníků ke komplementárním a alternativním metodám intervence dětí s autismem v Kerale, Indie. e-Pedagogium16(4), 69-79. doi: 10.5507/epd.2016.045
Stáhnout citaci

Reference

  1. Astin, J. A. Why patients use alternative medicine: Results of a national study. Journal of the American Medical Association, Vol. 279(19): p. 1548-1553, 1998. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Baviskar, B.S. Understanding Indian Society: Past and Present. New Delhi: Orient Blackswan, 2010.
  3. Beck, U., Beck-Gernsheim. Individualization and "precarious freedoms" : perspectives and controversies of a subject-oriented sociology. In Heelas, P., Lash, C., Morris, P. (eds.) Detraditionalization : Critical Reflections on Authority and Identity. Oxford : Blackwell, p. 23-48, 1996..
  4. Daley, T. (2004). From symptom recognition to diagnosis: children with autism in urban India, Social Science & Medicine, Vol. 58: p. 1323-1335, 2004. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Eyal, G. The Autism Matrix: The Social Origins of the Autism Epidemic, Cambridge: Polity Press, 2010.
  6. Ferguson, H. In Defence (and Celebration) of Individualization and Life Politics for Social Work. British Journal of Social Work, roč. 33, č. 5, s. 699-707, 2003. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Geertz, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000.
  8. Gilbert, N. Researching Social Life. Sage Publications: London, Thousand Oaks, New Delhi, 2001.
  9. Grewal, S. Diagnosis and Treatment Barriers Faced by South Asian Families in Canada Who Have Children Diagnosed with an Autism Spectrum Disorder. Thesis. School of Professional Psychology. Forest Grove: Pacific university, 2010.
  10. Grinker, R. R. Unstranged Minds: Remapping the World of Autism. Philadelphia: Basic Books, 2007.
  11. Happé, F. Autism. An introduction to psychosocial theory. Harvard University Press: Cambridge, Massachussetts, 1995.
  12. Harrington, J.W. Parental beliefs about autism: Implications for the treating physician. SAGE Publications and The National Autistic Society, Vol. 10(5): p. 452-462, 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Hausman, G. J. Making medicine indigenous: Homeopathy in South India. The society for the social history of medicine, Vol. 15(2): p. 303-322, 2002. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Henderson, C. E. Culture and customs of India, Greenwood Press: Westport, London, 2002.
  15. Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
  16. Hirschkorn, K. A. Conceptualizing mainstream health care providers' behaviours in relation to complementary and alternative medicine. Social Science & Medicine, Vol. 61(1): p. 157-170, 2005. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Hudec, T. The Attitudes of Social Workers in Kerala to Complementary and Alternative Interventions for Children with Autism Spectrum Disorders, Diplomathesis, Masaryk university, 2012.
  18. International definition of the social work profession; Ethics in social work, statement of principles; Global standards for the education and training of the social work profession. Place of publication not identified: International Federation of Social Workers (IFSW)/International Association of Schools of Social Work (IASSW), 2007.
  19. Jonas, W. B. Advising Patients on the Use of complementary and alternative Medicine. Applied Psychophysiology and Biofeedback, Vol. 26 (3), p. 205-214, 2001. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Juthani, N.V. Psychiatric management of Hindus, International Review of Psychiatry, Vol. 13 (2): p. 125-130, 2001. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Klitzke, M.G. CAM in child mental health: Partnering with parents. Child and Adolescent behaviour letter, Vol. 26(8): p. 1, 2010.
  22. Kurtz, L.A. Understanding Controversial Therapies for Children with Autism, Attention Deficit Disorder, and Other Learning Disabilities: A Guide to complementary and alternative therapie. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers Law No. 108/2006 Sb. on social services.
  23. Mamtani, R. A primer of complementary and alternative medicine and its relevance in the treatment of mental health problems. Psychiatric Quarterly, Vol. 73(4): p. 367-384, 2002. Přejít k původnímu zdroji...
  24. McKibben, B. What is true development? Kerala model. www.ashanet.org/library/articles/kerala.199803.html, not dated.
  25. Murphy, R. F. Cultural and social antropology. An ouverture. Prentice-Hall, New Jersey, 1986.
  26. Musil, L. Challenges of Postmodern Institutionalisation for Education in Social Work. In Matulayová, T., Musil, L. Social Work, Education and Postmodernity. Theory and Studies in Selected Czech, Slovak and Polish Issues. Liberec: Technical University of Liberec, 2013. p. 10-72, NCCAM. Publication No. D347. www.nccam.nih.gov/health/whatiscam, 2008.
  27. Raj, S. V. Blog for developing open-source compendium of Kerala society: structure and change. Thiruvananthapuram: Loyola college of social sciences, 2008.
  28. Sharma, R. K. Indian Society, Institutions And Change. Ocala: Atlantic, 2007.
  29. Ševčíková, S., Navrátil, P. Sociální práce jako institucionalizace rizika v pozdně moderní době. Sociální studia, Brno: Fakulta sociálních studií MU, No. 2, p. 115-133, 2010. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Thorová, K. Poruchy autistickeho spektra. Praha: Portál, 2006.
  31. Twoy, R. Coping strategies used by parents children with autism. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners, Vol. 19 (5): p. 251-260, 2006. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.