e-Pedagogium, 2019 (roč. 19), číslo 3

Úvod

Úvodem

e-Pedagogium 2019, 19(3)  

Články

Sociologie výchovy, její vědní profil a perspektivy

Sociology of education, its scientific profile and perspectives

Jaroslav Koťa

e-Pedagogium 2019, 19(3):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2019.018  

Text Sociologie výchovy, její vědní profil a perspektivy je zamyšlením nad vědním profilem hraniční disciplíny koncipované mezi sociologií a pedagogikou. Poukazuje na pozitivistické základy sociologie a normativní vědní profil věd o výchově. Pozornost je věnována perspektivám bádání v sociologii výchovy, kde autor rozlišuje makrosociální výzkumy, řešení tradičních otázek školy, společnosti a rodiny, učitelů a studentů, a třetím okruhem jsou relativně nová specifická témata s ne zcela projasněnou metodologií výzkumu.

Aktuální výzvy pro sociologii výchovy

Current challenges in the sociology of education

Radomír Havlík

e-Pedagogium 2019, 19(3):21-31 | DOI: 10.5507/epd.2019.019  

Požadavek v sociologii výchovy akcentovat makrosociologický pohled. Nové výzvy jsou dány politickými, demografickými, kulturními procesy a proměnami zvl. stavu rodiny i diskusemi k jejímu pojetí. Společnost vykazuje řadu anomických rysů. Výrazný vliv mají některé militantní formy genderismu a působení sexuálních menšin. Problémy vztahu k cizincům jsou umocněny potenciálně silným přistěhovalectvím příslušníků kulturně výrazně odlišných etnik. Jde tedy o problém výchovy k odmítnutí xenofobie a k formování adekvátního postoje k "cizímu". Tj. respektování kulturně přijatelných vzorců chování, integrace, akomodace, asimilace, předcházení formování "kapes...

Výuka náboženství jako potenciální nástroj boje proti náboženskému extremismu - případ Ruska

Teaching religion as a potential tool for fighting religious extremism - the case of Russia

Miroslava Jasenčáková

e-Pedagogium 2019, 19(3):32-42 | DOI: 10.5507/epd.2019.020  

Rusko je multietnickou a multikonfesní zemí, kde se většina obyvatelstva hlásí k pravoslavnému křesťanství. Najdeme zde také řadu stoupenců dalších náboženských směrů, z těch významnějších jmenujme alespoň islám, judaismus a budhismus. Náboženství má v ruské společnosti značný vliv, což dokládá i zavedení povinné výuky náboženství na základních školách od roku 2012, kdy byl představen předmět Základy náboženských kultur a sekulární etiky (ZNKSE), o jehož zavedení se do velké míry zasadila ruská pravoslavná církev (RPC). V posledních letech se RPC začala angažovat ve snaze o rozšíření výuky, což podporovala tezí, že předmět přispěje k posílení boje...

Hodnota vzdělání u začínajících akademických pracovníků z perspektivy vybraných aspektů sebepojetí

The value of education for novice academic staff from the perspective of selected aspects of self-concept

Iva Koribská

e-Pedagogium 2019, 19(3):43-51 | DOI: 10.5507/epd.2019.021  

Tento příspěvek se zabývá otázkou, jakou hodnotu má vzdělání pro začínající akademické pracovníky z perspektivy vybraných aspektů sebepojetí. Hlavním cílem bylo zjistit, jakou prioritu má vzdělání v hodnotové orientaci respondentů. Dále jsme analyzovali faktory, které ovlivňují hodnotu vzdělání respondentů z pohledu kognitivního, emočního a konativního aspektu sebepojetí. Za výzkumný nástroj jsme si zvolili polostukturovaný rozhovor a odpovědi respondentů jsme podrobili otevřenému, axiálnímu a selektivnímu kódování.

Osobní a profesní identita studentů učitelství pro 2. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě UP v Olomouci

Personal and Professional Identity of Students of Teaching for the Second Stage of Primary School at the Faculty of Education, Palacký University

Ondřej Duda

e-Pedagogium 2019, 19(3):52-59 | DOI: 10.5507/epd.2019.022  

Článek se zabývá charakteristikou, analýzou a klasifikací osobní a profesní identity studenta oborů učitelství pro 2. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě UP v Olomouci, a to z hlediska vztahu k sobě samému, ke studovanému oboru, k univerzitě a fakultě a k budoucí profesi. Výzkumnou skupinu tvořili studenti v závěrečných ročnících studia či čerství absolventi PdF UP. Výzkum byl koncipován jako kvalitativní a výzkumným nástrojem byl polostrukturovaný rozhovor. Zakotvená teorie byla zvolena jako metoda analýzy získaných dat.

"Bad girls", nebo vulnerabilní dívky? Jak vidíme dívky v pobytových programech speciálního školství?

"Bad girls" or vulnerable girls? How do we see girls in special education programmes?

Pavla Doležalová

e-Pedagogium 2019, 19(3):60-71 | DOI: 10.5507/epd.2019.023  

Článek se zabývá vulnerabilitou a rizikovostí adolescentních dívek v preventivních a léčebných programech speciálního školství. Zprvu je vymezeno období adolescence z hlediska vulnerability a je přiblížen koncept vulnerability. Dále jsou uvedeny určité rozdíly ve vulnerabilitě dívek a chlapců. Ve studii jsou shrnuty vybrané oblasti vulnerability adolescentních dívek i adolescentních matek, jako je například rizikové chování a stigmatizace. Následně jsou uvedeny oblasti rizikových a protektivních faktorů. Rovněž je věnována pozornost hlavním indikátorům vulnerability u adolescentních dívek. Schematicky jsou naznačeny možnosti prevence, včasné intervence,...

Rozdíly ve využívání copingových strategií mezi chlapci a děvčaty středních škol Olomouckého kraje

Differences in the use of coping strategies among boys and girls of secondary schools in the Olomouc Region

Martina Zouharová, Irena Plevová, Marie Chrásková

e-Pedagogium 2019, 19(3):72-81 | DOI: 10.5507/epd.2019.024  

Předložený příspěvek se zabývá copingovými strategiemi, které jsou využívány při zvládání jakékoli zátěže či náročné životní situace. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda existují významné rozdíly při výběru copingových strategií mezi chlapci a děvčaty v období adolescence. Ke sběru dat byl použit standardizovaný dotazník SVF 78 (Janke et al., 2003). Dotazník je využíván pro rozlišení způsobů zpracovávání stresu a diagnostikuje pozitivní a negativní strategie zvládání. Výzkumný soubor tvořili žáci středních škol Olomouckého kraje, celkem 155 žáků, 73 dívek (47 %) a 82 (53 %) chlapců. Statistické zpracování výsledků poukazuje na častější výběr pozitivních...

Recenze a krátké zprávy

Recenze a krátké zprávy

e-Pedagogium 2019, 19(3)