PT - JOURNAL ARTICLE AU - Prágr, Libor TI - Možnosti integrace filmu a literárního textu ve výuce angličtiny: případová studie ságy o Harrym Potterovi DP - 2025 Apr 1 TA - e-Pedagogium PG - 45--54 VI - 24 IP - 4 AID - 10.5507/epd.2025.005 IS - 12137758 AB - Integrace literatury do výuky angličtiny jako druhého jazyka (ESL) je dlouhodobě uznávaná pro svůj přínos v oblasti autentického jazykového kontaktu, rozvoje kulturního povědomí a kritického myšlení. Tradiční literární výuka však často naráží na problém udržení zájmu studentů, zejména v multimediálně orientovaném vzdělávacím prostředí. Tato studie zkoumá, jak vizuální vyprávění příběhů, zejména filmové adaptace, mohou zvýšit efektivitu literárního vzdělávání v ESL tím, že překonávají jazykové bariéry, poskytují kontextuální oporu a podporují hlubší vnímání příběhu. Jako případová studie byla zvolena populární série knih a filmů o Harrym Potterovi, přičemž výzkum využívá smíšenou metodologii, analyzující odpovědi 127 studentů středních a vysokých škol ohledně jejich interakce se zvolenými knihami a filmy. Výsledky ukazují výrazné rozdíly mezi diváky, kteří sledovali pouze filmy, a těmi, kteří četli i knihy. Čtenáři vykazovali propracovanější porozumění tématům, postavám a narativní struktuře, zatímco diváci filmů vnímali příběh převážně jako akčně orientovaný a přímočarý. Předkládané statistické analýzy přesvědčivě potvrzují známý fakt, že film může sloužit jako vstupní bod do literatury, ale nenahrazuje kognitivní a jazykové přínosy četby. Ukazují však také, v kterých oblastech vnímání, porozumění a interpretace příběhu leží největší rozdíly mezi jeho textovou a vizuální prezentací. Studie prosazuje vyvážený pedagogický přístup, v němž film neslouží jako náhrada literatury, ale jako podpůrný nástroj pro zlepšení porozumění a motivace studentů. Mezi doporučené strategie patří řízená komparativní analýza, multimodální úkoly a kreativní zapojení studentů do práce s textem. Výsledky přispívají k širší diskuzi o multimodálním vzdělávání a poskytují užitečné poznatky pro optimalizaci výuky ESL prostřednictvím integrace literárního a vizuálního vyprávění.