RT Journal Article SR Electronic A1 Duda, Ondřej A1 Morris, Steve A1 Valešová, Linda T1 Skleněný strop jako limit pro učení a seberozvoj JF e-Pedagogium YR 2025 VO 24 IS 4 SP 21 OP 32 DO 10.5507/epd.2025.004 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202404-0002.php AB Tento článek je teoretickou studií, která se zabývá konceptem tzv. glass ceiling - skleněný strop ve vzdělávání, který je definován jako limitující hranice, na kterou se žáci dostanou ve svém vzdělávání a rozvoji, kdy učení jazyků bylo použito jako příklad. Autoři tvrdí, že tradiční metody výuky cizích jazyků, které se spoléhají na učebnice, výuku zaměřenou na osobnost učitele a zaměřující se na gramatiku a slovní zásobu, mohou přispívat k těmto limitům tím, že přehlížejí individuální pokrok a osobní rozvoj studenta. Studie zkoumá, jak může tento jev ovlivnit prostředí školy a třídy, včetně pedagogických přístupů, jako je vytváření bezpečného prostoru pro učení, poskytování zpětné vazby a zapojení vzájemného hodnocení. Na příkladu jazykového vzdělávání studie analyzuje faktory, které přispívají k efektu konceptu limitu - glass ceiling, a v závěru předkládá praktická doporučení pro učitele, jak tento problém řešit a podpořit růst studentů.