PT - JOURNAL ARTICLE AU - Urbanová, Hana TI - Distanční výuka v perspektivě žáků 9. ročníku ZŠ DP - 2023 Apr 1 TA - e-Pedagogium PG - 30--42 VI - 23 IP - 3 IS - 12137758 AB - Příspěvek představuje sondu do života jedné třídy v průběhu jednoho kalendářního roku. Předkládaná kvalitativní studie využívá unikátní situace opakovaného uzavření škol v letech 2020 a 2021 a sleduje bezprostřední dojmy a vývoj postojů žáků osmého, resp. devátého ročníku základní školy na distanční výuku. Výzkum probíhal ve třech fázích, které sledovaly nejprve očekávání žáků a následně jejich zkušenosti s průběhem distanční výuky po opakovaném uzavření školy. K získání dat byly využity písemné narace, ohniskové skupiny a polostrukturované rozhovory se žáky. Výsledky ukázaly, že docházelo ke změnám postojů žáků v nazírání na distanční výuku v čase. Jako důležité faktory ovlivňující distanční výuku se projevily rodinné zázemí žáka a schopnost žáka samostatně se učit. Absence sociálních kontaktů byla vnímána jako významné omezení všemi žáky.