RT Journal Article SR Electronic A1 Páchová, Anna T1 Moc (bez)mocných učitelů: kázeň v současné škole JF e-Pedagogium YR 2023 VO 23 IS 3 SP 7 OP 29 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202303-0001.php AB Školní kázeň je historicky nedílnou součástí edukační praxe. Nicméně spolu se vznikem alternativních výukových směrů a akcentem na konstruktivistický způsob vyučování přichází volání po oslabení moci školy a autority učitele. Text se soustřeďuje na téma kvalitativní změny paradigmatu v otázce disciplinace žáků. Analýza disciplinace v českém prostředí byla založena na porovnání tradičního přístupu k výuce matematiky s přístupem výuky dle tzv. Hejného metody, pro které je typické paradigma nižší autoritativnosti učitele. Text odpovídá na to, jak vypadají kázeňské intervence v hodinách matematiky vyučovaných tradičním způsobem (T-třídy) a Hejného přístupem (H-třídy). Zdrojem dat byly videonahrávky hodin matematiky v osmi třídách. Analýza ukázala, že disciplinace hraje významnou roli v obou přístupech. Co se však lišilo, byly formy disciplinace, respektive jejich explicitnost. Vysoká míra explicitnosti požadavků byla typická pro T-třídy, zatímco v H-třídách byla typičtější neexplicitní forma s důrazem na požadavek sebekázně. V závěru se text zamýšlí nad otázkou, zda jsou uvedené rozdíly opravdu natolik markantní, anebo zda se v případě H-metody jedná spíše o formální přesmyčku, která je v souladu s požadavky současného veřejného diskurzu.