RT Journal Article SR Electronic A1 Ševčíková, Jaroslava A1 Plischke, Jitka A1 Buchtová, Tereza T1 Nekázeň a její reflexe učiteli a žáky konkrétní třídy JF e-Pedagogium YR 2023 VO 23 IS 1 SP 7 OP 20 DO 10.5507/epd.2023.004 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202301-0001.php AB Nekázeň ve škole je trvale diskutované téma. Učitelé v praxi se s fenoménem nekázně setkávají každodenně. Je třeba, aby uměli rozpoznat její projevy, diagnostikovat příčiny a vyřešit její konkrétní projevy. Cílem této empirické studie je popsat, jak učitelé a žáci konkrétní třídy charakterizují nekázeň, respektive projevy neukázněného chování ve výuce a prostřednictvím cílených reflexí a sebereflexí dosáhnout slovního popisu vnímané nekázně. Dílčím cílem je komparovat jejich pohledy na nekázeň a její projevy a nalézt společné či odlišné znaky. Poté otevřít mezi učiteli a žáky diskusi o návrzích, jak nekázeň účinně řešit. Výzkum byl zrealizován v kvalitativním designu. Data byla získávána z písemných záznamů reflexí participantů. Zpracována byla kódováním až ke generování nové teorie o nekázni v konkrétní třídě. Bylo zjištěno, že učitelé i žáci potřebují projevy nekázně zexplicitnit, pojmenovat, promyslet a následně o nich diskutovat, jinak jim problém zůstává částečně skryt. Toto srozumitelné a jednoznačné vyjádření fenoménu nekázně umožňuje aktivně a cíleně hledat řešení.