PT Journal AU Sevcikova, J Plischke, J Buchtova, T TI Nekazen a jeji reflexe uciteli a zaky konkretni tridy SO e-Pedagogium PY 2023 BP 7 EP 20 VL 23 IS 1 DI 10.5507/epd.2023.004 DE kazen; nekazen; ucitel; zak; reflexe; reseni nekazne. AB Nekazen ve skole je trvale diskutovane tema. Ucitele v praxi se s fenomenem nekazne setkavaji kazdodenne. Je treba, aby umeli rozpoznat jeji projevy, diagnostikovat priciny a vyresit jeji konkretni projevy. Cilem teto empiricke studie je popsat, jak ucitele a zaci konkretni tridy charakterizuji nekazen, respektive projevy neukazneneho chovani ve vyuce a prostrednictvim cilenych reflexi a sebereflexi dosahnout slovniho popisu vnimane nekazne. Dilcim cilem je komparovat jejich pohledy na nekazen a jeji projevy a nalezt spolecne ci odlisne znaky. Pote otevrit mezi uciteli a zaky diskusi o navrzich, jak nekazen ucinne resit. Vyzkum byl zrealizovan v kvalitativnim designu. Data byla ziskavana z pisemnych zaznamu reflexi participantu. Zpracovana byla kodovanim az ke generovani nove teorie o nekazni v konkretni tride. Bylo zjisteno, ze ucitele i zaci potrebuji projevy nekazne zexplicitnit, pojmenovat, promyslet a nasledne o nich diskutovat, jinak jim problem zustava castecne skryt. Toto srozumitelne a jednoznacne vyjadreni fenomenu nekazne umoznuje aktivne a cilene hledat reseni. ER