RT Journal Article SR Electronic A1 Koželuhová, Eva A1 Koželuh, Ondřej A1 Wildová, Radka A1 Zemanová, Lenka T1 Počáteční výuka čtení a psaní během pandemie covid-19 z pohledu matek žáků JF e-Pedagogium YR 2022 VO 22 IS 3 SP 39 OP 52 DO 10.5507/epd.2022.020 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202203-0007.php AB Výzkumné šetření se věnuje průběhu distanční výuky čtení a psaní v prvních ročnících základních škol v době uzavření škol v České republice ve školním roce 2020/2021 z pohledu matek žáků. Cílem šetření bylo popsat zkušenosti a názory matek vztahující se k výuce počátečního čtení a psaní. V rámci šetření byly vedeny rozhovory s matkami šesti žáků prvních ročníků základních škol. Výsledky ukázaly, že distanční vzdělávání neovlivnilo kvalitu osvojování techniky čtení a psaní, pouze ji zpomalilo. Došlo však k poklesu zájmu žáků o čtení a k narušení jejich vztahu ke vzdělávání. Pro matky bylo obtížné motivovat děti k učení, pomáhat jim v případě potíží s technikou čtení a psaní a hodnotit jejich výsledky učení. Distanční vzdělávání naopak umožnilo individualizaci s ohledem na potřeby dětí a prohloubilo spolupráci školy a rodiny. Kladlo zvýšené nároky zejména na matky, které se musely intenzivně zapojit do vyučovacího procesu. V závěru příspěvek přináší obecná doporučení využitelná pro distanční i prezenční výuku čtení a psaní.