PT - JOURNAL ARTICLE AU - Nian, Zhaohao AU - Chudý, Štefan TI - Mezinárodní srovnávací studie standardů pro profesní rozvoj nových učitelů DP - 2022 Oct 17 TA - e-Pedagogium PG - 36--50 VI - 22 IP - 2 AID - 10.5507/epd.2022.003 IS - 12137758 AB - Podle teorie profesního rozvoje učitelů lze kariérní růst učitelů rozdělit do pěti etap: úvodní, stabilní, nové výzvy a problémy, profesní stagnace, obnova nebo degenerace (Day, Sachs, 2004). Z hlediska profesního rozvoje učitele se jako noví (začínající) učitelé obecně chápou učitelé, kteří jsou kvalifikovaní pro výuku méně než tři roky (Zhong, 2017). Vzhledem k tomu, že se nový učitel nachází v počáteční fázi svého profesního rozvoje, má tato učitelská filozofie a praxe vliv na učitelské postoje, identitu a vyučovací metody profesní kariéry učitele, která bezprostředně začíná. Když noví učitelé vstoupí do nového prostředí, musí se s novou identitou v kontextu výuky stýkat více cestami a posílit své porozumění a identifikaci nové identity v profesním rozvoji. Formulace a implementace profesních standardů učitelů poskytuje politickou podporu specializaci učitelů a učitelům jako profesionálním pracovníkům. V celé mezinárodní oblasti se na základě trendu globalizace standardů vzdělávání učitelů stalo stanovení profesních standardů pro různé stupně profesního rozvoje učitelů a podpora reformy a specializace systému vzdělávání učitelů orientací zemí s rozvinutým školstvím. Mezi nimi začaly americké profesní standardy pro učitele vznikat brzy, z národní úrovně zaštiťovány především InTASC. V roce 1992 tato organizace zveřejnila modelové standardy pro licencování, hodnocení a rozvoj nových učitelů: mezistátní komunikační dokument, který předložil deset základních standardů, které musí noví učitelé mít, a zahájil vývoj profesních standardů pro nové učitele (Yao, 2007). Kromě toho Austrálie, Velká Británie a další země rovněž dosáhly účinného pokroku při formulování postupných standardů. Analýza stávajících mezinárodních standardů má proto referenční význam pro integraci a zlepšení celého systému profesních standardů učitelů. Tento článek slouží jako analýza představující kontrast Spojených států, Austrálie, Velké Británie (například ve Skotsku) v nových standardech profesního rozvoje učitelů, nabízí porovnání podobností a rozdílů mezi různými zeměmi a jejich nových standardů profesního rozvoje učitelů, zdokonalení budoucích nových profesních standardů učitelů a vybudování kompletního systému profesních standardů učitelů.