PT Journal AU Nian, Z Chudy, S TI Mezinarodni srovnavaci studie standardu pro profesni rozvoj novych ucitelu SO e-Pedagogium PY 2022 BP 36 EP 50 VL 22 IS 2 DI 10.5507/epd.2022.003 DE novy ucitel; profesni rozvoj ucitele; standard profesniho rozvoje noveho ucitele. AB Podle teorie profesniho rozvoje ucitelu lze karierni rust ucitelu rozdelit do peti etap: uvodni, stabilni, nove vyzvy a problemy, profesni stagnace, obnova nebo degenerace (Day, Sachs, 2004). Z hlediska profesniho rozvoje ucitele se jako novi (zacinajici) ucitele obecne chapou ucitele, kteri jsou kvalifikovani pro vyuku mene nez tri roky (Zhong, 2017). Vzhledem k tomu, ze se novy ucitel nachazi v pocatecni fazi sveho profesniho rozvoje, ma tato ucitelska filozofie a praxe vliv na ucitelske postoje, identitu a vyucovaci metody profesni kariery ucitele, ktera bezprostredne zacina. Kdyz novi ucitele vstoupi do noveho prostredi, musi se s novou identitou v kontextu vyuky stykat vice cestami a posilit sve porozumeni a identifikaci nove identity v profesnim rozvoji. Formulace a implementace profesnich standardu ucitelu poskytuje politickou podporu specializaci ucitelu a ucitelum jako profesionalnim pracovnikum. V cele mezinarodni oblasti se na zaklade trendu globalizace standardu vzdelavani ucitelu stalo stanoveni profesnich standardu pro ruzne stupne profesniho rozvoje ucitelu a podpora reformy a specializace systemu vzdelavani ucitelu orientaci zemi s rozvinutym skolstvim. Mezi nimi zacaly americke profesni standardy pro ucitele vznikat brzy, z narodni urovne zastitovany predevsim InTASC. V roce 1992 tato organizace zverejnila modelove standardy pro licencovani, hodnoceni a rozvoj novych ucitelu: mezistatni komunikacni dokument, ktery predlozil deset zakladnich standardu, ktere musi novi ucitele mit, a zahajil vyvoj profesnich standardu pro nove ucitele (Yao, 2007). Krome toho Australie, Velka Britanie a dalsi zeme rovnez dosahly ucinneho pokroku pri formulovani postupnych standardu. Analyza stavajicich mezinarodnich standardu ma proto referencni vyznam pro integraci a zlepseni celeho systemu profesnich standardu ucitelu. Tento clanek slouzi jako analyza predstavujici kontrast Spojenych statu, Australie, Velke Britanie (napriklad ve Skotsku) v novych standardech profesniho rozvoje ucitelu, nabizi porovnani podobnosti a rozdilu mezi ruznymi zememi a jejich novych standardu profesniho rozvoje ucitelu, zdokonaleni budoucich novych profesnich standardu ucitelu a vybudovani kompletniho systemu profesnich standardu ucitelu. ER