RT Journal Article SR Electronic A1 Šotolová, Miloslava T1 Přispívá odborná praxe studentů oboru sociální práce k jejich profesní identitě? JF e-Pedagogium YR 2022 VO 21 IS 4 SP 23 OP 43 DO 10.5507/epd.2022.001 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202104-0002.php AB Text se zabývá aktuálním tématem profesní identity sociálních pracovníků se zaměřením na fázi formování profesní identity během pregraduálního studia. Článek hledá odpověď na otázku: Jak studenti třetího ročníku (vyššího odborného a bakalářského stupně studia) interpretují svou profesní identitu po absolvování dvouměsíční praxe? Tato otázka předpokládá, že pracovní zkušenost studentů přispívá k formování jejich profesní identity. Článek se zaměřuje na význam praktické přípravy během studia v procesu formování profesní identity budoucích sociálních pracovníků. Hlavním tématem teoretické části studie je identita jako výchozí koncept pro pochopení profesní (osobní) identity, která hraje významnou roli na počátku profesního rozvoje vzdělávací instituce. Předmětem empirické části práce je hledání odpovědi na hlavní výzkumnou otázku: Jak studenty ovlivňuje dvouměsíční praxe ve třetím ročníku studia v jejich pojetí profesní identity? Jinými slovy, jak se ze studenta stává sociální pracovník, který chápe svou profesní identitu a její význam při zvládání praktických nároků profese sociální práce? Článek reaguje na měnící se potřeby a inovace v terciárním vzdělávání studentů sociální práce i na požadavky praxe sociální práce (zaměstnavatelů), která volá po změně profesní přípravy budoucích sociálních pracovníků v kontextu měnících se podmínek výkonu sociální práce a sociálních služeb, a to jak v teoretické, tak praktické přípravě. Praktická příprava vyžaduje flexibilní, kreativní a adaptabilní sociální pracovníky, u nichž ukotvená profesní identita může pomoci zvládat vysoké pracovní nároky a vést ke zvýšení odolnosti při zvládání požadavků praxe.