RT Journal Article SR Electronic A1 Liška, Roman A1 Veteška, Jaroslav T1 Komparace spokojenosti žáků škol využívajících systémy řízení kvality s žáky běžných škol JF e-Pedagogium YR 2021 VO 21 IS 3 SP 20 OP 41 DO 10.5507/epd.2021.027 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202103-0002.php AB Příspěvek je věnován problematice kvality školy, resp. systémům řízení kvality (dále QMS), které využívají střední odborné školy v České republice. Byla provedena komparační studie, jejímž cílem bylo vyhodnotit a porovnat rozdíly mezi vnímáním spokojenosti žáků ve školách, které využívají QMS, a školách, kde tyto systémy využívány nejsou. Pro studii byl použit standardizovaný dotazník vytvořený Institutem pro pedagogiku a vzdělávání dospělých při Leibniz Universität Hannover. Výzkum byl proveden v 21 středních odborných školách různých velikostí a zřizovatelů v sedmi krajích České republiky. Do výzkumu bylo zařazeno 6 454 dotazníků od žáků a 21 od ředitelů. Hlavní výzkumnou skupinu tvořilo pět škol, šestnáct škol tvořilo kontrolní skupinu. Byly ověřovány dvě hlavní a tři dílčí hypotézy zjišťující rozdíly ve vnímání spokojenosti žáků s jejich školou, s kvalitou výuky, vyučujícími a technickým vybavením. Žáci škol využívajících QMS hodnotili svoji školu v některých aspektech lépe než žáci škol, kde systém řízení kvality nebyl zaveden.