PT - JOURNAL ARTICLE AU - Liška, Roman AU - Veteška, Jaroslav TI - Komparace spokojenosti žáků škol využívajících systémy řízení kvality s žáky běžných škol DP - 2021 Dec 22 TA - e-Pedagogium PG - 20--41 VI - 21 IP - 3 AID - 10.5507/epd.2021.027 IS - 12137758 AB - Příspěvek je věnován problematice kvality školy, resp. systémům řízení kvality (dále QMS), které využívají střední odborné školy v České republice. Byla provedena komparační studie, jejímž cílem bylo vyhodnotit a porovnat rozdíly mezi vnímáním spokojenosti žáků ve školách, které využívají QMS, a školách, kde tyto systémy využívány nejsou. Pro studii byl použit standardizovaný dotazník vytvořený Institutem pro pedagogiku a vzdělávání dospělých při Leibniz Universität Hannover. Výzkum byl proveden v 21 středních odborných školách různých velikostí a zřizovatelů v sedmi krajích České republiky. Do výzkumu bylo zařazeno 6 454 dotazníků od žáků a 21 od ředitelů. Hlavní výzkumnou skupinu tvořilo pět škol, šestnáct škol tvořilo kontrolní skupinu. Byly ověřovány dvě hlavní a tři dílčí hypotézy zjišťující rozdíly ve vnímání spokojenosti žáků s jejich školou, s kvalitou výuky, vyučujícími a technickým vybavením. Žáci škol využívajících QMS hodnotili svoji školu v některých aspektech lépe než žáci škol, kde systém řízení kvality nebyl zaveden.