PT Journal AU Liska, R Veteska, J TI Komparace spokojenosti zaku skol vyuzivajicich systemy rizeni kvality s zaky beznych skol SO e-Pedagogium PY 2021 BP 20 EP 41 VL 21 IS 3 DI 10.5507/epd.2021.027 DE management; spokojenost; systemy rizeni kvality; skola; skolni klima. AB Prispevek je venovan problematice kvality skoly, resp. systemum rizeni kvality (dale QMS), ktere vyuzivaji stredni odborne skoly v Ceske republice. Byla provedena komparacni studie, jejimz cilem bylo vyhodnotit a porovnat rozdily mezi vnimanim spokojenosti zaku ve skolach, ktere vyuzivaji QMS, a skolach, kde tyto systemy vyuzivany nejsou. Pro studii byl pouzit standardizovany dotaznik vytvoreny Institutem pro pedagogiku a vzdelavani dospelych pri Leibniz Universitat Hannover. Vyzkum byl proveden v 21 strednich odbornych skolach ruznych velikosti a zrizovatelu v sedmi krajich Ceske republiky. Do vyzkumu bylo zarazeno 6 454 dotazniku od zaku a 21 od reditelu. Hlavni vyzkumnou skupinu tvorilo pet skol, sestnact skol tvorilo kontrolni skupinu. Byly overovany dve hlavni a tri dilci hypotezy zjistujici rozdily ve vnimani spokojenosti zaku s jejich skolou, s kvalitou vyuky, vyucujicimi a technickym vybavenim. Zaci skol vyuzivajicich QMS hodnotili svoji skolu v nekterych aspektech lepe nez zaci skol, kde system rizeni kvality nebyl zaveden. ER