RT Journal Article SR Electronic A1 Čech, Tomáš A1 Štenclová, Veronika T1 Příprava jedinců na odchod z institucionální péče z perspektivy ředitelů dětských domovů JF e-Pedagogium YR 2021 VO 21 IS 2 SP 66 OP 82 DO 10.5507/epd.2021.023 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202102-0005.php AB V České republice existují dva modely náhradní rodinné péče, kdy pěstounská péče je nejvhodnější, jelikož dítě vyrůstá v náhradní rodině. Děti, které nelze umístit do rodin, jsou umístěny do náhradní ústavní péče, jejíž funkci v České republice plní dětské domovy určené pro děti ve věku od 3 do 18 let. Cílem výzkumu bylo zmapovat podmínky a postupy přípravy dětí na opuštění dětských domovů z pohledu ředitelů těchto zařízení.  Základní soubor pro výzkum tvořilo 131 ředitelů státních dětských domovů; výzkumný soubor zahrnoval 98 ředitelů, kteří se zapojili do výzkumu. Byl sestaven dotazník, který byl za účelem zajištění vysoké míry spolehlivosti výzkumného nástroje a platnosti získaných výsledků triangulován několika nezávislými odborníky. Hlavním zjištěním, založeným na odpovědích ředitelů dětských domovů, je skutečnost, že příprava dětí na odchod z ústavní péče je velmi náročný proces s nejistým úspěchem. Stát tento proces systematicky neřeší a významná odpovědnost se přenáší právě na dětské domovy a jejich zaměstnance. Některé dětské domovy mají vlastní strategii pro přípravu dětí na samostatný život a jejich úspěšnou integraci do společnosti; jiné to považují za kontinuální proces v kontextu systematické výchovy dítěte. Mnoho dětských domovů využívá spolupráce s vybranými neziskovými organizacemi, které se systematicky zaměřují na podporu rozvoje dětí opouštějící tyto instituce.