PT Journal AU Okrouhlikova, L TI Historicke koreny ceskeho znakoveho jazyka: Prvni polovina 19. stoleti SO e-Pedagogium PY 2021 BP 46 EP 65 VL 21 IS 2 DI 10.5507/epd.2021.018 DE cesky znakovy jazyk; historie; slovnik; vznik znakoveho jazyka; znaky. AB Historicke koreny ceskeho znakoveho jazyka, jednoho z nejstarsich evropskych znakovych jazyku, jsou uzce spjaty se zalozenim Ustavu pro hluchoneme v Praze v roce 1786. V navaznosti na to se informace o vizualnemotoricke komunikaci neslysicich zacinaji objevovat v literature zamerene na vzdelavani neslysicich. Autory techto textu byli prevazne pedagogove pracujici ve skolach pro neslysici, kteri ve vetsine pripadu znakovy jazyk sami ovladali. Ackoliv se nejedna o jazykovedne texty, jsou bohatym zdrojem informaci o vzniku a vyvoji jazyka, jez byl povazovan za matersky jazyk neslysicich. Neslysici si v komunikaci se svym slysicim okolim vytvareli temer univerzalni jazyk zalozeny na prirozenych gestech. Tyto jednoduche domaci znaky se pak dale rozvijely ve skolach na zaklade konvence mezi uciteli a zaky. Znakovy jazyk se zde neustale vyvijel a transformoval, vznikaly nove znaky pro konkreta i abstrakta. Tak postupne vykrystalizoval cesky znakovy jazyk a predaval se dale z generace na generaci. Texty z 19. stoleti prinaseji informace o tom, jakym zpusobem se znaky tvorily a jaka byla jejich forma. Tento clanek se zameruje zejmena na nemecky psane texty pochazejici z prvni poloviny 19. stoleti, ktere obsahuji slovni popisy ci obrazky znaku, jez byly s velkou pravdepodobnosti uzivany na uzemi Cech. Jedna se zejmena o slovnicek slovnich popisu znaku od Johanna Muckeho (1834), dale pak o vypravnou knihu o vzdelavani neslysicich, obsahujici mj. obrazky znaku od Franze Hermanna Czecha (1836) a konecne prvni rozsahly obrazkovy slovnik znaku od Hieronyma Antona Jarische (1851). Cesky psane texty se zacinaji objevovat az ve druhe polovine 19. stoleti. Zde prinasime kratkou syntezu obsahu techto textu, jez byly ve 20. stoleti, kdy byl cesky znakovy jazyk zcela zatlacen do pozadi a nebyl predmetem zajmu pedagogu ani lingvistu, zapomenuty ve skolnich archivech a knihovnach. ER