RT Journal Article SR Electronic A1 Jůvová, Alena A1 Duda, Ondřej T1 Faktory emoční inteligence, které pomáhají učitelům zvládat emocionálně náročné situace a posilují efektivní pedagogickou komunikaci JF e-Pedagogium YR 2021 VO 21 IS 2 SP 18 OP 32 DO 10.5507/epd.2021.024 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202102-0002.php AB V tomto příspěvku se zaměřujeme na vztah emoční a sociální inteligence a pedagogické komunikace, který významně ovlivňuje jak efektivitu pedagogické komunikace, tak atmosféru ve školní třídě. Jde o dva důležité jevy, jejichž vztah nelze podceňovat. Schopnost smysluplné a efektivní komunikace je základním požadavkem pro osobnostní charakteristiky učitele i pro učitelskou profesi. Pro práci učitele jsou stejně důležité emoce, z jejichž kvality se odvíjí jeho chování k žákům. Neméně důležité pro práci učitele jsou emoce žáka, které usměrňují učitelovo chování vůči žákům. Z tohoto důvodu musí být učitel vybaven rozvinutou a kultivovanou emoční inteligencí, kterou empatický a citlivý přístup ke každému studentovi vyžaduje. Cílem výzkumu je s využitím metody zakotvené teorie najít faktory, které učitelům pomáhají zvládat emocionálně napjaté situace a tím přispívají k efektivní pedagogické komunikaci. Je také třeba zmínit způsoby, jakými efektivní komunikace ovlivňuje jak atmosféru ve třídě, tak klima třídy a celé školy.