RT Journal Article SR Electronic A1 Němec, Zbyněk T1 "Šli takzvaně do první linie": Ředitelé o důležitosti asistentů pedagoga ve vzdělávání romských žáků během pandemie Covid-19 JF e-Pedagogium YR 2021 VO 21 IS 2 SP 7 OP 17 DO 10.5507/epd.2021.022 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202102-0001.php AB Sociálně znevýhodnění romští žáci představují jednu z nejvíce zranitelných skupin ve vzdělávání. Od 90. let 20. století je významným nástrojem podpory vzdělávání těchto žáků profese asistentů pedagoga (AP). Článek prezentuje výsledky studie zaměřené na distanční vzdělávání romských žáků během uzavření škol v době pandemie Covid-19 v roce 2020. Výzkum byl založen na semi-strukturovaných rozhovorech s pracovníky šesti základních škol navštěvovaných sociálně znevýhodněnými romskými žáky. Cílem výzkumu bylo popsat příklady dobré praxe v distančním vzdělávání; článek se soustředí specificky na přínosy asistentů pedagoga, které spočívaly v: a) AP zajišťovali kontakt se studenty, kteří se neúčastnili online výuky; b) AP pomáhali distribuovat tištěné výukové materiály pro studenty, ve školách i v lokalitách, kde žáci žijí; c) pro nejvíce potřebné žáky AP zajišťovali konzultace "jeden na jednoho"; d) AP pomáhali žákům a jejich rodičům naučit se používat programy potřebné pro online výuku; e) AP zajišťovali pro žáky online doučování; f) po otevření škol AP pomáhali učitelům s organizací výuky v menších skupinách žáků. Popisované příklady dobré praxe by měly být východiskem pro další rozvoj profese asistentů pedagoga a jejich zapojení do vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků.