PT Journal AU Nemec, Z TI "Sli takzvane do prvni linie": Reditele o dulezitosti asistentu pedagoga ve vzdelavani romskych zaku behem pandemie Covid-19 SO e-Pedagogium PY 2021 BP 7 EP 17 VL 21 IS 2 DI 10.5507/epd.2021.022 DE asistent ucitele; Romove; socialne znevyhodneni zaci; distancni vzdelavani. AB Socialne znevyhodneni romsti zaci predstavuji jednu z nejvice zranitelnych skupin ve vzdelavani. Od 90. let 20. stoleti je vyznamnym nastrojem podpory vzdelavani techto zaku profese asistentu pedagoga (AP). Clanek prezentuje vysledky studie zamerene na distancni vzdelavani romskych zaku behem uzavreni skol v dobe pandemie Covid-19 v roce 2020. Vyzkum byl zalozen na semi-strukturovanych rozhovorech s pracovniky sesti zakladnich skol navstevovanych socialne znevyhodnenymi romskymi zaky. Cilem vyzkumu bylo popsat priklady dobre praxe v distancnim vzdelavani; clanek se soustredi specificky na prinosy asistentu pedagoga, ktere spocivaly v: a) AP zajistovali kontakt se studenty, kteri se neucastnili online vyuky; b) AP pomahali distribuovat tistene vyukove materialy pro studenty, ve skolach i v lokalitach, kde zaci ziji; c) pro nejvice potrebne zaky AP zajistovali konzultace "jeden na jednoho"; d) AP pomahali zakum a jejich rodicum naucit se pouzivat programy potrebne pro online vyuku; e) AP zajistovali pro zaky online doucovani; f) po otevreni skol AP pomahali ucitelum s organizaci vyuky v mensich skupinach zaku. Popisovane priklady dobre praxe by mely byt vychodiskem pro dalsi rozvoj profese asistentu pedagoga a jejich zapojeni do vzdelavani socialne znevyhodnenych romskych zaku. ER