RT Journal Article SR Electronic A1 Matušů, Renáta T1 Interpersonální bezprostřednost učitelů v českém vzdělávacím prostředí: Platnost a spolehlivost dotazníku IBU JF e-Pedagogium YR 2021 VO 20 IS 4 SP 52 OP 63 DO 10.5507/epd.2021.007 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202004-0005.php AB Výzkumná studie se zabývá základními vlastnostmi dobrého měření nově zkonstruovaného výzkumného nástroje k zjišťování míry interpersonálně bezprostředního chování učitelů. Cílem bylo ověřit konstrukční validitu a reliabilitu dotazníku Interpersonální bezprostřednosti učitele (IBU) určeného pro žáky 2. stupně základních škol. Za pomoci faktorové analýzy bylo přijato pětifaktorové řešení, jehož obsahem jsou faktory bezprostřednost orientovaná na žáky, výuková interpersonální bezprostřednost, pozitivita učitele, sdílení neformální rámce a absence nevhodného chování učitele. Reliabilita dotazníku byla vyhodnocena na základě koeficientu Cronbachovy alfy jako velmi uspokojivá.