RT Journal Article SR Electronic A1 Řeřicha, Václav A1 Práger, Libor T1 Didaktické konotace ilustrací v učebnicích JF e-Pedagogium YR 2021 VO 20 IS 4 SP 7 OP 13 DO 10.5507/epd.2021.012 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202004-0001.php AB Článek Didaktické konotace ilustrací v učebnicích je návrhem teoretického rámce pro vytvoření a hodnocení didaktického efektu ilustrací v učebnicích cizích jazyků. Barthesova (1977) struktura novinové fotografie jako informace, která má zdroj emise, kanál transmise a bod příjmu, je porovnána s ilustrací v učebnicích. Aby se v bodu příjmu mohl dostavit didaktický efekt, musí fotografie podstoupit při emisi a transmisi didaktickou úpravu. Před dvaceti a třiceti lety byly o ilustracích publikovány popisné a klasifikující studie. Současná preference fotografií bez didaktické úpravy je vysvětlována jako pokus vydavatelů smazat vizuální rozdíly mezi učebnicemi a prostředím populárních časopisů pro mládež. Tento článek se detailněji zabývá didaktickým kódem ve zdroji emise i možnostmi širšího kontextu ilustrací. Jemná rovnováha mezi textem a ilustracemi je nezbytná, aby se zabránilo pouhému opakování nebo zesílení souboru konotací, které jsou již dány obrazem. Tato teoretická východiska jsou dnes ještě relevantnější, než by mohla být před třiceti lety. Jsou dostatečně obecná pro učebnice i aplikaci v převládajícím vizuálním digitálním prostředí, zároveň jsou přiměřeně specifická na to, aby poskytla detailní analýzu efektu učení vyplývajícího ze zdroje emise ilustrace a její následné transmise - bez ohledu na použitou technologii.