RT Journal Article SR Electronic A1 Konvalinková, Jana A1 Muffett, Christopher T1 Hodnocení efektivity hudebních a melodramatických forem jako prostředku vzdělávání JF e-Pedagogium YR 2020 VO 20 IS 2 SP 37 OP 46 DO 10.5507/epd.2020.010 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-202002-0003.php AB V roce 2019 si celý svět připomínal 80 let od počátku jedné z nejtragičtějších událostí moderních dějin, 2. světové války. Projekt studentů a pedagogů Technické univerzity v Liberci v rámci Studentské grantové soutěže 2019 reagoval na tyto významné události a pojímal je z pedagogicko-didaktického hlediska. Expresivní melodramatické postupy ke zprostředkování orální historie byly východiskem. Evakuace dětí za 2. světové války v Anglii a Čechách byl mezinárodně pojatý projekt postavený na spolupráci s University of Suffolk z Anglie. Prof. H. Osborne představil studentům historické pozadí evakuovaných dětí Anglie za 2. světové války a umožnil, aby došlo k setkáním s žijícími pamětníky, kteří jako děti evakuaci zažili. Důležitou paralelou těchto příběhů byly příběhy českých dětí tzv. Wintonových vlaků, které nacházely záchranu v prostředí anglických rodin. Expresivně melodramatické uchopení a zprostředkování orální, ústně předávané historie uměleckým způsobem, formou komponovaného pořadu, byl dílčí výstup projektu, oslovil žáky základních, středních škol a jejich učitele, studenty univerzit i širokou veřejnost u nás, v Anglii, v Německu a Polsku. V druhém kroku projekt hledal odpovědi a chtěl ověřit efektivitu hudebních a melodramatických forem jako podpůrného prostředku vzdělávání.