PT Journal AU Konvalinkova, J Muffett, C TI Hodnoceni efektivity hudebnich a melodramatickych forem jako prostredku vzdelavani SO e-Pedagogium PY 2020 BP 37 EP 46 VL 20 IS 2 DI 10.5507/epd.2020.010 DE hudba; hudebni vychova; melodramaticke postupy; oralni historie; pedagogika; vzdelavani. AB V roce 2019 si cely svet pripominal 80 let od pocatku jedne z nejtragictejsich udalosti modernich dejin, 2. svetove valky. Projekt studentu a pedagogu Technicke univerzity v Liberci v ramci Studentske grantove souteze 2019 reagoval na tyto vyznamne udalosti a pojimal je z pedagogicko-didaktickeho hlediska. Expresivni melodramaticke postupy ke zprostredkovani oralni historie byly vychodiskem. Evakuace deti za 2. svetove valky v Anglii a Cechach byl mezinarodne pojaty projekt postaveny na spolupraci s University of Suffolk z Anglie. Prof. H. Osborne predstavil studentum historicke pozadi evakuovanych deti Anglie za 2. svetove valky a umoznil, aby doslo k setkanim s zijicimi pametniky, kteri jako deti evakuaci zazili. Dulezitou paralelou techto pribehu byly pribehy ceskych deti tzv. Wintonovych vlaku, ktere nachazely zachranu v prostredi anglickych rodin. Expresivne melodramaticke uchopeni a zprostredkovani oralni, ustne predavane historie umeleckym zpusobem, formou komponovaneho poradu, byl dilci vystup projektu, oslovil zaky zakladnich, strednich skol a jejich ucitele, studenty univerzit i sirokou verejnost u nas, v Anglii, v Nemecku a Polsku. V druhem kroku projekt hledal odpovedi a chtel overit efektivitu hudebnich a melodramatickych forem jako podpurneho prostredku vzdelavani. ER