RT Journal Article SR Electronic A1 Dobešová Cakirpaloglu, Simona A1 Čech, Tomáš A1 Kvintová, Jana A1 Křeménková, Lucie T1 Efekt copingových strategií na šikanu na pracovišti u učitelů základních škol JF e-Pedagogium YR 2019 VO 19 IS 1 SP 14 OP 25 DO 10.5507/epd.2019.002 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201901-0002.php AB Stres je v učitelské profesi důležité téma. Je úzce spjat s pracovní zátěží, nedostatkem učitelů, nevhodnými copingovými strategiemi a vysokou fluktuací zaměstnanců. Významný nárůst stresu u učitelů základních škol vede k vysokému riziku výskytu šikany na pracovišti. Jednou z možností prevence je nalézt vhodné strategie zvládání stresu. Cílem výzkumu bylo zjistit vztah mezi copingovými strategiemi a oběťmi šikany na pracovišti v České republice. Byla použita dotazníková baterie sestávající z dotazníků NAQ-R (Negative Acts Questionnaire-Revised), vyhodnocující prevalenci a formy šikany na pracovišti a standardizovaného dotazníku OSI-R (Inventář pracovního stresu), který vyhodnocuje emoční a kognitivní strategie zvládání stresu a strategie řešení (osobní zdroje pro zvládnutí stresu). Výzkumný vzorek sestával z 464 učitelů základních škol, z toho 67 mužů a 388 žen. Existence významného negativního vztahu byla potvrzena mezi oběťmi šikany na pracovišti a všemi sledovanými strategiemi vyrovnávání: sociální podpora, relaxace, péče o sebe a racionální / kognitivní zvládání.