RT Journal Article SR Electronic A1 Cásková, Kateřina A1 Chudý, Štefan T1 Sdílení pedagogických znalostí mezi studentkou učitelství a její cvičnou učitelkou v průběhu pedagogické praxe JF e-Pedagogium YR 2018 VO 18 IS 4 SP 41 OP 56 DO 10.5507/epd.2018.044 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201804-0005.php AB Cílem této empirické sondy je ilustrovat prostřednictvím dat z případové studie pedagogické znalosti, které vznikly v procesu sdílení mezi cvičnou učitelkou a studentkou učitelství. Nejdříve jsou vymezena teoretická východiska. Následně je věnována pozornost sdílení pedagogických znalostí, které je realizováno v modelu učednictví. Poté je představena metodologie, tedy: výzkumný problém, design, výběr vzorku, metoda sběru, analýzy a interpretace dat. Na základě analýzy dat bylo zjištěno, že sdílení odehrávající se v modelu učednictví má vliv na efektivnější profesní přípravu. Rozdílné zkušenosti cvičné učitelky a studentky mnohdy brání porozumění pozorovaného nebo řečeného, proto smyslem sdílení není jen popsat to, co se v hodinách dělo, ale zejména porozumět tomu, co je za pozorovaným jednáním. Z naší výzkumné sondy vyplynulo, že předpokladem pro sdílení se stává vzájemný respekt a podpora s ohledem na potřeba toho druhého. Podrobný analýza a popis pedagogických situací ze strany cvičného učitele umožní studentce hlubší reflexi, která může vyústit v modifikaci stávajících či přijmout nové prvky praktických znalostí do své znalostní báze.