PT - JOURNAL ARTICLE AU - Cásková, Kateřina AU - Chudý, Štefan TI - Sdílení pedagogických znalostí mezi studentkou učitelství a její cvičnou učitelkou v průběhu pedagogické praxe DP - 2018 Dec 1 TA - e-Pedagogium PG - 41--56 VI - 18 IP - 4 AID - 10.5507/epd.2018.044 IS - 12137758 AB - Cílem této empirické sondy je ilustrovat prostřednictvím dat z případové studie pedagogické znalosti, které vznikly v procesu sdílení mezi cvičnou učitelkou a studentkou učitelství. Nejdříve jsou vymezena teoretická východiska. Následně je věnována pozornost sdílení pedagogických znalostí, které je realizováno v modelu učednictví. Poté je představena metodologie, tedy: výzkumný problém, design, výběr vzorku, metoda sběru, analýzy a interpretace dat. Na základě analýzy dat bylo zjištěno, že sdílení odehrávající se v modelu učednictví má vliv na efektivnější profesní přípravu. Rozdílné zkušenosti cvičné učitelky a studentky mnohdy brání porozumění pozorovaného nebo řečeného, proto smyslem sdílení není jen popsat to, co se v hodinách dělo, ale zejména porozumět tomu, co je za pozorovaným jednáním. Z naší výzkumné sondy vyplynulo, že předpokladem pro sdílení se stává vzájemný respekt a podpora s ohledem na potřeba toho druhého. Podrobný analýza a popis pedagogických situací ze strany cvičného učitele umožní studentce hlubší reflexi, která může vyústit v modifikaci stávajících či přijmout nové prvky praktických znalostí do své znalostní báze.