PT Journal AU Dobrovska, D TI K dalsim moznostem zkvalitneni vyuky na vysoke skole SO e-Pedagogium PY 2018 BP 7 EP 15 VL 18 IS 4 DI 10.5507/epd.2018.041 DE vyucovani; uceni; ucitelovo chovani; charisma; charismaticka vyuka AB Znacna cast vysokoskolske vyuky smeruje k potlaceni zapojeni emoci a uprednostnuje strohy analyticky odstup. Ve vyuce ucitele vetsinou usiluji o priblizeni se idealizovanemu modelu studenta, jehoz studijni aktivity probihaji v logicky presnem schematu uvazovani. Studenti si tak navykaji na tradicni vyuku majici podobu takto pojateho uciva. Tradicni format vysokoskolske prednasky nemusi byt nejucinnejsim prostredkem, jak studijni material studentum zprostredkovat. Proto by ucitele nemeli zanedbavat vliv emoci, jez mohou hrat pri vyucovani znacnou roli.Neni pochyb o tom, ze studenti maji v oblibe prednasky nekterych ucitelu vice nez jinych. Socialni psychologie a sociologie se jiz v minulosti zabyvala tematem charismatickych lidru a snazila se vymezit jejich osobnostni profil a metody, jichz pouzivaji.V nasem prispevku se budeme zabyvat konceptem charismatu ucitele a pokusime se identifikovat, co je pro charismatickou vyuku typicke. ER