PT - JOURNAL ARTICLE AU - Žatka, Radim AU - Frömel, Karel AU - Valach, Petr AU - Groffik, Dorota AU - Svozil, Zbyněk TI - Emoční stav středoškolských studentů v edukačním procesu v kontextu se školní pohybovou aktivitou DP - 2018 Jun 1 TA - e-Pedagogium PG - 96--108 VI - 18 IP - 2 AID - 10.5507/epd.2018.023 IS - 12137758 AB - Na současné školní vzdělávání jsou kladeny stále větší nároky, což je v kontextu s nárůstem civilizačních chorob u dětí a mládeže výzvou k zásadním změnám ve školním životním stylu. Cílem příspěvku je poukázat na fakt, že škola v edukačním procesu, v rámci školních vyučovacích předmětů, působí na edukanty i stresově a že je proto povinností pedagogů hledat možnosti účinné kompenzace tohoto psychického zatížení. Výzkum byl realizován na 21 středních školách v České republice a 11 v Polsku a celkem bylo do studie zařazeno 4 784 participantů. Výsledky ukázaly, že edukanti jsou nejvíce vystaveni stresu v přírodovědných vyučovacích předmětech. Toto psychické zatížení není kompenzováno v rámci denní PA zejména u děvčat. Vedení škol a všichni pedagogové by se měli více zabývat kompenzací psychického zatížení edukantů v edukačním procesu a jistý přínos by se mohl očekávat od tvorby školních pohybových programů a jejich efektivní realizací.