RT Journal Article SR Electronic A1 Puhrová, Barbora Petrů T1 Domácí příprava dítěte na vyučování - pohledy rodičů. Sledovaná nebo opomíjená problematika ve vzdělávání? JF e-Pedagogium YR 2018 VO 18 IS 2 SP 74 OP 85 DO 10.5507/epd.2018.021 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201802-0007.php AB Cílem příspěvku je poukázat v českém prostředí na málo zkoumanou problematiku domácí přípravy jakožto významného článku v procesu vzdělávání dítěte. Zaměřujeme se na proměnu přístupů rodiče k této společné činnosti rodiče a dítěte a výzkumným popisem strategií rodičů k dosažení stanovených cílů v domácí přípravě. Teoretická východiska představují hlavní subjekt domácí přípravy - rodiče s akcentem na sociální kontext rodiny a specifikaci zapojení rodiče do domácí přípravy v kontextu rozdílnosti vzdělání, sociokulturního prostředí rodiče a vlivu domácí přípravy na úspěšnost ve vzdělávání dítěte. V rámci kvalitativně orientovaného výzkumného šetření formou interview s vybranými rodiči žáků prvního stupně základní školy poukazujeme na způsoby intervence rodiče v domácí přípravě ovlivněné individuálními strategiemi rodiče. Rodiči vnímané formy a způsoby zapojení do domácí přípravy jsou představovány jako konkrétní příklady výsledků výzkumného šetření. Z výsledků rozhovorů s 15 převážně vysokoškolsky vzdělanými rodiči vyplývá, že aspekty zapojení rodiče do domácí přípravy jsou jednoznačně strukturovány podle rozdílnosti osobních a profesních podmínek i preferencí rodiče s dítětem na primárním stupni vzdělávání.