PT - JOURNAL ARTICLE AU - Puhrová, Barbora Petrů TI - Domácí příprava dítěte na vyučování - pohledy rodičů. Sledovaná nebo opomíjená problematika ve vzdělávání? DP - 2018 Jun 1 TA - e-Pedagogium PG - 74--85 VI - 18 IP - 2 AID - 10.5507/epd.2018.021 IS - 12137758 AB - Cílem příspěvku je poukázat v českém prostředí na málo zkoumanou problematiku domácí přípravy jakožto významného článku v procesu vzdělávání dítěte. Zaměřujeme se na proměnu přístupů rodiče k této společné činnosti rodiče a dítěte a výzkumným popisem strategií rodičů k dosažení stanovených cílů v domácí přípravě. Teoretická východiska představují hlavní subjekt domácí přípravy - rodiče s akcentem na sociální kontext rodiny a specifikaci zapojení rodiče do domácí přípravy v kontextu rozdílnosti vzdělání, sociokulturního prostředí rodiče a vlivu domácí přípravy na úspěšnost ve vzdělávání dítěte. V rámci kvalitativně orientovaného výzkumného šetření formou interview s vybranými rodiči žáků prvního stupně základní školy poukazujeme na způsoby intervence rodiče v domácí přípravě ovlivněné individuálními strategiemi rodiče. Rodiči vnímané formy a způsoby zapojení do domácí přípravy jsou představovány jako konkrétní příklady výsledků výzkumného šetření. Z výsledků rozhovorů s 15 převážně vysokoškolsky vzdělanými rodiči vyplývá, že aspekty zapojení rodiče do domácí přípravy jsou jednoznačně strukturovány podle rozdílnosti osobních a profesních podmínek i preferencí rodiče s dítětem na primárním stupni vzdělávání.