PT Journal AU Hrivnova, M TI Standardy pro zakladni vzdelavani - Vychova ke zdravi a jejich evaluace v prostredi pedagogicke reality SO e-Pedagogium PY 2018 BP 87 EP 101 VL 18 IS 1 DI 10.5507/epd.2018.009 DE vychova ke zdravi; Standardy pro zakladni vzdelavani - Vychova ke zdravi; didakticky test; evaluace AB Vzdelavaci obor Vychova ke zdravi v ramci nizsiho sekundarniho vzdelavani je koncipovan tak, aby u zaku rozvijel aktivni pristup ke zdravi, podporoval adekvatni zivotni styl, minimalizoval rizikove chovani a formoval zdravotni gramotnost.Rozhodnutim MSMT se v roce 2010 zapocaly pripravovat Standardy pro zakladni vzdelavani, ktere jsou pro vzdelavaci obor Vychova ke zdravi od roku 2015 doporucenym dokumentem MSMT pro edukacni realitu zakladnich skol.V roce 2015 se uskutecnil pedagogicky vyzkum s uzitim kriterialniho didaktickeho testu sestaveneho na principu ilustrativnich uloh obsazenych ve vzdelavacim standardu. Aktery vyzkumu jsou zaci 9. rocniku zakladnich skol; v ramci ctvrte etapy zpracovani vysledku vyzkumu soubor cita 910 zaku. Cilem bylo zjisteni urovne dosazeneho/rezulatoveho kurikula ve vzdelavacim oboru Vychova ke zdravi a overeni nastaveni minimalni urovne Standardu pro zakladni vzdelavani - Vychova ke zdravi. Na zaklade analyzy vysledku didaktickeho testu lze konstatovat, ze prumerna uroven zvladnuti didaktickeho testu dosahla 39 % a mezi vysledky divek a chlapcu nebyly prokazany v mire jeho splneni statisticky vyznamne rozdily. Podprumerne skore zvladnuti testu naznacuje nizkou uroven rezulatoveho kurikula ve vzdelavacim oboru Vychova ke zdravi, a tedy i relativne nizkou uroven zdravotni gramotnosti zaku. Potvrzena take nebyla predikce kalkulujici s minimalnim nastavenim standardu (resp. ilustrativnich uloh v nem obsazenych) tak, aby jej zvladlo spravne splnit 80 % zaku 9. rocniku. ER