PT Journal AU Vitaskova, K Kytnarova, L Schwarzova, L Mironova Tabachova, J TI Moznosti hodnoceni pragmaticke roviny komunikace u deti s poruchou autistickeho spektra II (Diskuse hlavnich vyzkumnych zjisteni v logopedickem nahledu) SO e-Pedagogium PY 2018 BP 7 EP 15 VL 18 IS 1 DI 10.5507/epd.2018.002 DE pragmaticka jazykova rovina; diagnostika; porucha autistickeho spektra; vyvojove jazykove poruchy; mentalni postizeni AB Clanek predstavuje diskusi hlavnich zjisteni v ramci vyzkumu zamereneho na moznosti hodnoceni pragmaticke roviny komunikace u deti s poruchou autistickeho spektra (PAS) z pohledu logopeda, a to na zaklade srovnani se skupinami deti se specificky narusenym vyvojem reci, lehkym stupnem mentalniho postizeni a deti z typicke populace. Odkazujeme pritom na nove vytvoreny hodnotici nastroj vyuzitelny nejenom v logopedicke praxi a srovnavame vysledna zjisteni s drive publikovanym predvyzkumem. Zjistene vysledky svedci o potvrzeni nekterych deficitu vnimani na urovni pragmaticke jazykove roviny, zvlaste ve vnimani proxemiky, stejne jako o prekvapivych rozdilech mezi vykony deti s poruchou autistickeho spektra vuci ostatnim. S ohledem na variabilnost a zjistena uskali vyhodnoceni socialne-pragmaticke jazykove informace doporucujeme opatrnost pri evaluaci a interpretaci hodnoceni pragmaticke jazykove roviny nejenom u deti s PAS. ER