PT - JOURNAL ARTICLE AU - Pavelková, Marie TI - Pohled učitelů 1. stupně základních škol na žákovskou otázku DP - 2017 Sep 1 TA - e-Pedagogium PG - 53--64 VI - 17 IP - 3 AID - 10.5507/epd.2017.036 IS - 12137758 AB - Příspěvek prezentuje autentické pohledy učitelů 1. stupně základní školy na přítomnost žákovských otázek ve výuce matematiky. Úvodem příspěvek předkládá teoretické vymezení dialogické výuky a formy interakce mezi učitelem a žákem. Mezi učitelem a žákem během výuky probíhají komunikační sekvence, jež jsou mobilizovány otázkou a jejímž potenciálem je aktivizovat žákovo myšlení. Komunikace je základem pro dialogickou výuku, proto studie uvádí také postavení žákovské otázky v dialogické výuce na 1. stupni základní školy. Ve druhé části příspěvek prezentuje závěry polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně základní školy, které prezentují své pohledy na postavení žákovské otázky ve výuce. Rozhovory ukázaly, že 1) učitelé podporují žáky, aby kladli otázky, 2) sami se snaží žákům klást otevřené otázky, 3) až na základě našeho interview si učitelé uvědomili, že žáci se ptají málo a že otázky ve výuce kladou primárně učitelé. Z výpovědi učitelů jsme vytvořili kategorie a z nich jsme následně vyhodnotili závěry tohoto předvýzkumného kroku.