RT Journal Article SR Electronic A1 Vitásková, Kateřina A1 Šebková, Lucie A1 Schwarzová, Lucie T1 Možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace u dětí s poruchou autistického spektra - výsledky dílčího šetření JF e-Pedagogium YR 2017 VO 17 IS 1 SP 139 OP 148 DO 10.5507/epd.2017.013 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201701-0013.php AB U dětí s poruchami autistického spektra (PAS) je jednou z často narušených oblastí právě pragmatika komunikace, což způsobuje obtíží v sociální interakci, která může výt jednou z překážek logopedické intervence realizované u těchto dětí. Cílem příspěvku je upozornit na některé možnosti hodnocení pragmatické roviny komunikace s využitím originálně vytvořeného hodnotícího (testového) materiálu zaměřeného na vybrané pragmaticky orientované komunikační situace vztahující se k denním aktivitám a reálnému životu. V rámci preliminárního šetření bylo hodnoceno deset dětí s PAS a deset dětí intaktních, u nichž byly hodnocen výběr adekvátní ilustrace z dvojice obrázků reprezentujících komunikační, sociálně orientované situace z běžného života. Z výsledků preliminárního výzkumu vyplývá, že se u dětí s PAS projevilo méně chybných odpovědí v jiných oblastech, než u dětí intaktních. Přesto jsou některé oblasti shodně hodnoceny správně u obou skupin. Polovina dětí s dětským autismem dokonce nechybovala vůbec. Výsledky kvalitativní analýzy ale poukazují na nutnost doplnit hodnocení pragmatiky komunikace o individuálně specifikou kvalitativní analýzu výkonu dítěte.