PT Journal AU Smolikova, A Bobkova, P Kropackova, J TI Profesni kompetence ucitelu materskych skol SO e-Pedagogium PY 2016 BP 53 EP 64 VL 16 IS 3 DI 10.5507/epd.2016.031 DE vzdelavani; ucitel materske skoly; profesni kompetence; vysokoskolske vzdelavani; absolvent AB Clanek prinasi zpravu o vyzkumnem setreni s nazvem Vzdelavani ucitelu materskych skol. V predvyzkumne casti probehlo zpracovani ctyr pripadovych studii zacinajicich ucitelu materskych skol s ruznou kvalifikaci. Predvyzkum pomohl overit funkcnost dotazniku. V hlavni casti vyzkumu probehlo dotaznikove setreni mezi uciteli materskych skol (96 respondentu) a rozhovory se sedmi odborniky na predskolni vychovu a vzdelavani. V dotaznikovem setreni bylo porovnavano, jak ucitele hodnoti vyznam profesnich kompetenci a dostatecnost jejich rozvoje v pripravnem vzdelavani v zavislosti na stupni jejich vzdelani. Pomoci strukturovanych rozhovoru byly zjistovany nazory na soucasne vzdelavani ucitelu materskych skol. Dotaznikovy pruzkum ukazal, ze respondenti vnimaji pouzity soubor kompetenci jako velice vyznamny, protoze jejich hodnoceni vyznamu jednotlivych kompetenci bylo vysoke. Vysledky rozhovoru s odborniky ukazaly, ze panuje shoda v nesouhlasu s trojkolejnosti vzdelavaciho systemu, ale nazory na zmeny se rozchazeji.Prispevek vznikl v ramci projektu GA UK c. 269815 Vzdelavani ucitelu materskych skol financovaneho Grantovou agenturou Univerzity Karlovy. Autorky dekuji za poskytnutou podporu. ER