RT Journal Article SR Electronic A1 Košek Bartošová, Iva A1 Karásková, Marie T1 Metody výuky čtení v belgickém vzdělávání, inspirace pro nás JF e-Pedagogium YR 2016 VO 16 IS 3 SP 25 OP 40 DO 10.5507/epd.2016.029 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201603-0004.php AB Česká republika se v posledních letech intenzivně věnuje rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti. Čtenářská gramotnost je komplex vědomostí a kompetencí ovlivňující další dovednosti. Výsledky mezinárodních průzkumů nás vedou k zamyšlení nad způsoby práce učitele, nad jeho rolí v edukačním procesu. S tím úzce souvisí používaní metod, technik a forem práce v procesu osvojování si nových poznatků. Cílem je získat přirozenou vnitřní motivaci žáků pro osvojení si nových dovedností. V příspěvku se chceme zaměřit na poznatky vycházející z nácviku elementárního čtení v Belgii. Tato země vykazuje standardně kvalitní výsledky v realizovaných mezinárodních šetřeních (PISA, PIRLS). Publikační výstup se zaměřuje jen na jednu složku v edukačním procesu na počátku školní docházky, na využití metod k osvojení počátečních čtenářských dovedností, tedy metod napomáhajících zvládnutí techniky čtení využívaných v Belgii. Správná volba metod výuky prvopočátečního čtení je jedním ze stavebních kamenů úspěchu v dovednosti číst s následným čtením s porozuměním. Proto je snahou hledat nové trendy, možnosti, inspirace a náměty u nás i v zahraničí a propojit je do současného modelu vzdělávání na počátku školní edukace.