PT Journal AU Kosek Bartosova, I Karaskova, M TI Metody vyuky cteni v belgickem vzdelavani, inspirace pro nas SO e-Pedagogium PY 2016 BP 25 EP 40 VL 16 IS 3 DI 10.5507/epd.2016.029 DE pocatecni ctenarska dovednost; metody vyuky cteni; nacvik elementarniho cteni v Belgii; metoda struktury AB Ceska republika se v poslednich letech intenzivne venuje rozvoji pocatecni ctenarske gramotnosti. Ctenarska gramotnost je komplex vedomosti a kompetenci ovlivnujici dalsi dovednosti. Vysledky mezinarodnich pruzkumu nas vedou k zamysleni nad zpusoby prace ucitele, nad jeho roli v edukacnim procesu. S tim uzce souvisi pouzivani metod, technik a forem prace v procesu osvojovani si novych poznatku. Cilem je ziskat prirozenou vnitrni motivaci zaku pro osvojeni si novych dovednosti. V prispevku se chceme zamerit na poznatky vychazejici z nacviku elementarniho cteni v Belgii. Tato zeme vykazuje standardne kvalitni vysledky v realizovanych mezinarodnich setrenich (PISA, PIRLS). Publikacni vystup se zameruje jen na jednu slozku v edukacnim procesu na pocatku skolni dochazky, na vyuziti metod k osvojeni pocatecnich ctenarskych dovednosti, tedy metod napomahajicich zvladnuti techniky cteni vyuzivanych v Belgii. Spravna volba metod vyuky prvopocatecniho cteni je jednim ze stavebnich kamenu uspechu v dovednosti cist s naslednym ctenim s porozumenim. Proto je snahou hledat nove trendy, moznosti, inspirace a namety u nas i v zahranici a propojit je do soucasneho modelu vzdelavani na pocatku skolni edukace. ER