PT Journal AU Sip, R TI Pedagogika a prace s myty v dobe teroru SO e-Pedagogium PY 2016 BP 102 EP 118 VL 16 IS 1 DE edukace; Evropa; Okcident; Orient; konzervatismus; mytus; mytotvorba; prace s myty jako pedagogicky proces AB Pedagogicky esej upozornuje na hlubokou promenu soucasneho sveta. Ta na jedne strane vede k udalostem, ktere vyvolavaji zvysenou potrebu zpracovani zkusenosti pomoci mytu, na strane druhe si tyto myty vyzaduji rekonstrukci a racionalizaci. Tyto procesy jsou nutnou slozkou moderni edukace. Prekazkou v racionalizaci je romanticky konzervatismus, ktery muzeme zahlednout jak u vzdelancu (Liessmann), tak v popularni kulture (Miller, Snyder). Romanticky konzervatismus je produktem rane moderni mytotvorby. Prave velke myty Okcindentu je dnes nutne demystifikovat. V predposledni a posledni casti autor predklada priklad rekonstrukce a racionalizace prostrednictvim pedagogickeho procesu, ktery ma slouzit jako pars pro toto celkoveho pedagogickeho pusobeni. ER